Scheepvaart

Een container van China naar Rotterdam vervoeren kost een recordbedrag

De Yantian-terminal in Shenzhen in China heeft een flinke achterstand in de verwerking van scheepscontainers. De wereldhandel kan daar nog maanden last van hebben. Beeld AFP
De Yantian-terminal in Shenzhen in China heeft een flinke achterstand in de verwerking van scheepscontainers. De wereldhandel kan daar nog maanden last van hebben.Beeld AFP

Coronabesmettingen in een Chinese haven zorgen voor nieuwe stremmingen in de scheepvaart. Met daardoor misschien nog wel grotere problemen dan destijds bij het Suezkanaal.

Opnieuw is de wereldwijde containervaart verstoord geraakt. Door coronabesmettingen in een van de grootste Chinese havens lopen internationale transporten vertraging op. Productiebedrijven en winkelketens kunnen daar nog lange tijd de gevolgen van merken, zelfs tot in de kerstperiode.

Eind mei ging de Yantian-terminal in Shenzhen een week dicht nadat werknemers positief hadden getest op Covid-19. Nu draait de haven nog altijd op beperkte capaciteit, namelijk 70 procent. Zo’n vijftig containerschepen liggen te wachten bij de haven in Zuid-China en op de kades staan zo’n 350.000 geladen containers klaar, zeggen deskundigen tegen de Wall Street Journal. Door de achterstanden bij Yantian wijken rederijen uit naar andere havens, waar het dus ook extra druk is.

Kwetstbaar

De situatie laat zien hoe kwetsbaar de containervaart is voor een relatief kleine uitbraak van het virus. Al sinds het begin van de coronacrisis is de containervaart ontregeld. Vorig jaar begon het met stilvallende fabrieken in China en allerlei logistieke belemmeringen. In maart dit jaar blokkeerde het vrachtschip Ever Given het Suezkanaal. Dat schip is nog altijd niet vrijgegeven door Egypte en grote klanten zoals Ikea wachten nog op goederen die aan boord zijn.

“Er zijn deskundigen die zeggen dat dit probleem in China ernstiger is dan de stremming van het Suez-kanaal”, zegt Rogier Spoel, senior beleidsadviseur zee- en luchtvracht van ondernemersvereniging Evofenedex. “Het vaarschema van 300 grote containerschepen is ontregeld.”

Het containerstransport is ontzettend duur geworden door de verstoringen, een tekort aan containers en de aantrekkende vraag naar grondstoffen en goederen. Om een container van 40 feet (12 meter) van Oost-China naar Rotterdam te verschepen, is een klant nu meer dan 11.000 dollar kwijt. Deze eeuw lag dat niet eerder zo hoog. In oktober schommelde de prijs nog rond de 2000 dollar, blijkt uit de prijsindex van Freightos, een online dienstverlener in de containervaart.

Annuleren

“De kosten voor een container zijn dusdanig hoog geworden, dat het transport duurder kan zijn dan de vervoerde goederen”, zegt Spoel. “Grote ondernemingen hebben vaak wel strategische voorraden, maar voor het mkb en winkelketens nadert het punt waarop ze bestellingen annuleren. Indien mogelijk halen ze hun producten van dichterbij, uit Oost-Europa of Turkije.”

Dat de containerprijzen vorig jaar in de eerste fase van de coronacrisis laag bleven, kwam doordat de vraag naar transport sterk terugviel, zegt Spoel. “Containerlijnvaart-rederijen haalden schepen uit de vaart, ook in de tweede helft van 2020 toen de marktvraag weer aantrok. Daardoor is er nog altijd een zekere schaarste die de prijzen opstuwt.”

Het piekseizoen komt eraan, waarbij ondernemers zich voorbereiden op het terug-naar-school-seizoen en de feestdagen. Spoel: “Kerst lijkt ver weg, maar inderdaad, gewoonlijk worden nu de bestellingen geplaatst voor het einde van het jaar. In de zomer worden de producten voor het najaar verscheept. Het effect van zo’n stremming in China kan dus wel even doorwerken.”

Lees ook:

De kans is groot dat je langer moet wachten op je spullen; het containervervoer is behoorlijk verstoord

Een containerschip blokkeert het Suezkanaal. En dat terwijl het containervervoer over zee toch al flink in de war is.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden