InterviewRoderick de la Houssaye

Directeur van Nedcargo: ‘Ik vertelde een klant soms twee keer in de week dat het transport duurder was geworden’

Roderick de la Houssaye, oprichter en directeur van Nedcargo, verwacht dat veel geïmporteerde producten duurder worden door de hoge vracht- en containerprijzen. Beeld Rob Lamping
Roderick de la Houssaye, oprichter en directeur van Nedcargo, verwacht dat veel geïmporteerde producten duurder worden door de hoge vracht- en containerprijzen.Beeld Rob Lamping

Corona, peperdure containers, de brexit en een verstopt Suezkanaal: logistiek bedrijf Nedcargo beleefde roerige tijden. En rustig wordt het voorlopig niet.

Nog even en het wordt weer hectisch bij logistiek bedrijf Nedcargo. Het eerste containerschip dat een week in het Suezkanaal vastzat, is net in Rotterdam gearriveerd. De komende dagen volgen meer vertraagde schepen.

Flink later dan gedacht moet Nedcargo nu 150 containers, vol voedingsmiddelen, textiel, diervoeding, eetbakken, kooien en andere huisdieraccessoires in de haven ophalen en vervoeren naar een van zijn magazijnen, of die van zijn klanten. De achttien containers van Nedcargo op de Ever Given, het schip dat vastliep in het Suezkanaal en het kanaal blokkeerde, zitten niet bij die 150 stuks. De containerreus ligt nog in de Middellandse Zee, vertelt Roderick de la Houssaye, oprichter en directeur van Nedcargo. De kokosmelk, noedels en sokken in de containers dus ook.

De vertraagde aankomst betekent veel extra werk, zegt De la Houssaye. Extra overleg met reders, met de douane, met klanten. Normaliter halen de trucks van Nedcargo lading ’s morgens voor tienen op in de haven. Dan zijn ze een paar uur later bij de magazijnen. Maar als alle logistieke bedrijven dat doen, verstopt het in de haven. Dus is het beter om het ophalen van de containers te spreiden.

Dat betekent dat de magazijnen van de klanten langer dan normaal open moeten blijven. Veel geregel, veel gebel, zegt De la Houssaye. En dan zijn er de klanten die in paniek bellen omdat de folders waarin ze hun artikelen aanprijzen al de deur uit zijn, terwijl die artikelen nog niet in de Rotterdamse haven zijn gearriveerd.

Snel drankjes leveren

Dat soort reuring, erkent De la Houssaye, hoort wel bij Nedcargo, dat het vervoer en de opslag verzorgt van producten van bedrijven als Heineken, Remia (margarine), Grand’Italia (pasta, sauzen), Puma (sportkledij), FrieslandCampina (zuivel), Riedel (sap) en van veel sterkedrankfabrikanten. Als op een maandag duidelijk is dat er een mooi weekend op komst is, regent het opdrachten om snel de drankjes en happen te leveren die het op het terras goed doen. Maar sinds corona is er wel heel veel reuring.

De MSC Rifaya was het eerste containerschip dat vastlag in het Suezkanaal dat in de haven van Rotterdam aankwam. Beeld Peter Bakker
De MSC Rifaya was het eerste containerschip dat vastlag in het Suezkanaal dat in de haven van Rotterdam aankwam.Beeld Peter Bakker

Nedcargo merkte dat in maart, toen Nederland op slot moest en er massaal werd gehamsterd. Supermarkten schreeuwden om pasta’s, tomatensauzen en tomaten-in-blik. Nedcargo’s magazijnen werden razendsnel ‘leeggetrokken’, zoals De la Houssaye het noemt. Er was continu contact met klanten, want supermarkten willen van alles maar kunnen niet altijd alles krijgen.

En dat terwijl Nedcargo en zijn 850 werknemers nog moeten wennen aan de anderhalvemeterregels, het thuiswerken en aan een nieuwe realiteit: dat de afzet aan taxfreewinkels bijna stilligt, dat de leveranties aan groothandels dalen (vanwege de gesloten horeca) en dat de supermarkten het razend druk hebben.

Superdruk

Onrustig en onvoorspelbaar blijft het. Als de lockdown in mei wordt versoepeld, is er weer een run op horecaproducten. Omdat veel mensen in de zomer in Nederland blijven, is er veel vraag naar voedingsmiddelen. “Superdruk was het.” In het najaar komt er een tweede lockdown en vallen de leveranties aan groothandels weer terug. Binnenkort verandert het plaatje weer, als de terrassen vanaf 21 april (waarschijnlijk) open mogen.

Na de zomer komt er een probleem bij. De wereldhandel trekt, na alle lockdowns, snel aan. Maar de grote rederijen, die in het voorjaar schepen uit de vaart hebben genomen vanwege een gebrek aan vraag, zetten geen nieuwe schepen in. Vertragingen zijn het gevolg. Containerschepen varen niet meer op schema en de prijs voor de huur van containers schiet omhoog.

Nedcargo moet, vertelt De la Houssaye, soms 9000 dollar betalen voor een grote container die van Shanghai naar Rotterdam moet: zes keer zo veel als normaal. Nedcargo berekent die prijsverhogingen door aan de eigenaren van de spullen die in de containers zitten. “Ik hing soms wel twee keer in de week met een klant aan de lijn om te vertellen dat het transport weer duurder was geworden.”

Hoewel de prijs voor de huur van containers nu wat is gedaald, is het containervervoer nog altijd in de war en komen spullen vaak een tot twee weken later aan dan gepland. Creëren de rederijen bewust schaarste om zo hun eigen kassen te spekken? De la Houssaye zegt ervan uit te gaan dat de rederijen alles zullen doen om de capaciteit weer op orde te krijgen. Maar vervelend is het, al die vertraging. Hij verwacht dat veel geïmporteerde producten duurder worden door die hoge vracht- en containerprijzen, vooral volumineuze spullen als tuinmeubelen.

Massaal naar het buitenland

Nog meer onrust? Jawel, de brexit. Zorgt ook voor vertraging, zegt De la Houssaye. Spullen van en naar Engeland vervoeren duurt twee keer zo lang als in pre-brexittijd: papierwerk neemt veel meer tijd in beslag. Aan Nederland ligt dat niet, stelt hij: douane en havens hebben hun zaken goed voor elkaar. In Engeland niet.

Hectisch was 2020, toch waren Nedcargo’s resultaten jaar best goed, oordeelt De la Houssaye: met 97 miljoen euro iets minder omzet dan in 2019, maar wel een winst van 3,5 miljoen, tegen een klein verlies in 2019. In Nederland verdiende Nedcargo ongeveer net zo veel als in 2019.

En dit jaar? Weer onrust: de brexit, het gebrek aan scheepsruimte en containers, de verstopping van het Suezkanaal en de aankomende versoepeling van de lockdown. De la Houssaye kijkt al verder vooruit: hoe zal het van de zomer gaan? Meer vrijheid? Nederlanders die massaal naar het buitenland trekken? Die weer naar festivals gaan? Of een zomer als die van vorig jaar? De verschillende scenario’s liggen al klaar. Vraag is alleen welk scenario zal uitkomen.

Lees ook:

De kans is groot dat je langer moet wachten op je spullen; het containervervoer is behoorlijk verstoord

Een containerschip blokkeert het Suezkanaal. En dat terwijl het containervervoer over zee toch al flink in de war is.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden