ShoppenShoppen

De winkeldrukte blijft uit. ‘De fysieke winkel krijgt steeds meer de rol van een inspirerende showroom’

Klanten mogen weer zonder mondkapje de winkels in, maar echt druk is het nog niet in de winkels. Beeld ANP, Jeroen Jumelet
Klanten mogen weer zonder mondkapje de winkels in, maar echt druk is het nog niet in de winkels.Beeld ANP, Jeroen Jumelet

Kledingketens, speelgoedwinkels en discounters zijn blij dat de winkels weer open zijn. Maar het aantal klanten valt nog wat tegen.

De eigenaar van Blokker, Intertoys en Big Bazar merkt nog niet dat mensen weer volop aan het winkelen zijn geslagen. Zeker niet in de grote stadscentra. Dat komt ook door de toenemende leegstand, wat niet meewerkt om het publiek weer terug te krijgen. Dat zegt topman Michiel Witteveen van Mirage Retail Group, het bedrijf achter Blokker, Intertoys, BCC, Miniso, elektronicaketen BCC en discounter Big Bazar.

Ook H&M ziet dat het nog altijd minder druk is in de winkelstraten dan voor de crisis, terwijl aan het einde van het tweede kwartaal nog maar 95 van de 4900 winkels die ze hebben in Europa dicht waren. De Zweedse kledingketen heeft ondanks corona nog wel winst gemaakt. Dat kwam grotendeels doordat H&M de kosten omlaag bracht. De keten wist hier en daar lagere huurlasten af te dwingen. Daarnaast werd afscheid genomen van zo’n 16.000 werknemers. H&M verwacht nog altijd zo’n 250 winkels permanent te sluiten.

Hoewel het winkelend publiek nog wegblijft, zijn er bij Mirage plannen om vijftig winkels aan het winkelbestand toe te voegen. Dan gaat het met name om gebieden waar het bedrijf nog niet aanwezig is. Nu nog telt Mirage bij elkaar 847 winkels. De discountformule Big Bazar leed het meeste schade van de lockdowns en heeft in die periode twintig vestigingen gesloten. Veel tijdelijke contracten bij de keten werden ook niet verlengd. Big Bazar heeft ook geen webshop. Volgens Witteveen is die door de lage prijzen niet rendabel te krijgen.

Vooral jonge mensen winkelen online

Online winkelen blijft wel populair, weet betaaldienst Klarna, ondanks de versoepelingen van de coronamaatregelen. Zo deed de helft van alle Nederlanders die in mei dit jaar schoenen of kleding kocht dit via internet. Vooral jonge mensen. Klarna verwacht dat het aandeel mensen dat online wil kopen blijft groeien, aangezien de technische mogelijkheden het steeds makkelijker maken.

Klarna voorspelt dat het in de toekomst mogelijk wordt om thuis kleding te passen in een virtuele paskamer. Of om meubels in jouw huis te plaatsen via het scherm van een mobiele telefoon of tablet. Viveka Söderbäck, Klarna’s expert op het gebied van consumentengedrag: “De fysieke winkels krijgen dan steeds meer de rol van een inspirerende showroom.”

Blokker begint in augustus een proef waarbij de winkels als minimagazijn gaan fungeren. Witteveen: “Als je online iets bestelt, proberen we het vanuit de voor de klant dichtstbijzijnde winkel thuis te bezorgen. Ik denk dat we zo duurzamer en sneller kunnen werken. Het is logistiek een complexe puzzel, maar we gaan het wel proberen.”

Lees ook:

Uitgesteld betalen voor onlinespullen is ook in Nederland in opmars

Geen geld om online tien jurkjes te kopen waarvan je er negen terug wilt sturen? De Zweedse betaaldienst Klarna schiet de betalingen graag voor.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden