Blauwe banden

De swapfiets vindt zijn weg naar kleine gemeenten

Pien Frommink van Swapfiets: ‘Die blauwe banden vallen van begin af aan al op, waardoor mensen dachten: zo’n fiets wil ik ook.’ Beeld ANP

Fietsabonnement De Swapfiets met de blauwe voorbanden doet het goed en wordt ook beschikbaar in 28 kleinere gemeenten. 'We kregen steeds meer vraag naar onze diensten.’

Nu de herkenbare blauwe voorbanden al niet weg te denken zijn uit de studentensteden, gaat fietsabonnementendienst Swapfiets ook kleinere Nederlandse gemeenten bedienen. Donderdag kondigde het bedrijf aan dat ze hun service gaan uitbreiden naar 28 gemeenten, waaronder Voorschoten, IJmuiden en Beuningen. De fietsen zijn nu vooral populair onder studenten, maar het bedrijf wil een bredere doelgroep aanspreken.

“We willen vanuit de steden ook de meer omringende gebieden gaan betrekken”, vertelt Pien Frommink van Swapfiets. “We kregen namelijk steeds meer vraag naar onze diensten vanuit kleinere plaatsen als Wassenaar.” Bij Swapfiets kunnen mensen fietsen huren voor een maandelijks bedrag. Een standaardfiets kost 16,50 euro per maand. Studenten betalen 3 euro minder. 

Lekke band

Bij die maandelijkse kosten zijn de reparatiekosten inbegrepen. Dat betekent: heb je een lekke band, dan komt er dezelfde dag nog een medewerker in een wit busje langs om die ter plekke te plakken. Gaat de reparatie wat langer duren, dan wordt de fiets ‘geswapt’ en krijg je een vervangende fiets terug.

“Mensen zijn op zoek naar ontzorging”, zegt Frommink, “daarom kiezen ze voor Swapfiets. Is je fiets stuk dan heb je in no-time een nieuwe.” Frommink stelt dat klanten bereid zijn te betalen voor de service én de kwaliteit van de fiets. “Je lamp werkt altijd.”

De fietsservice begon in 2014, bij drie studenten uit Delft. Die zagen veel mensen zich voortbewegen op gammele fietsen, en zagen daar een mogelijkheid, vertelt Frommink. “Na een aantal tests bleek er een grote vraag naar onze service.”

125.000 fietsen

Die grote vraag bleek niet tegen te vallen. Vijf jaar na oprichting rijden er 125.000 fietsen van het bedrijf rond in Nederland, in 21 steden en dus binnenkort ook in 28 omliggende gebieden. Ook in 22 Duitse steden en in België en Denemarken rijden mensen rond op de fietsen van het Nederlandse bedrijf.

Een van de sleutels van het succes ligt bij de herkenbare (Delfts) blauwe banden. Frommink: “Die vallen van begin af aan al op, waardoor mensen dachten: zo’n fiets wil ik ook. Het leidt zelfs tot een soort saamhorigheidsgevoel onder swapfietsers.”

‘Prachtig concept’

Bij de Fietsersbond vinden ze het succes van Swapfiets een mooie ontwikkeling. “Het is een prachtig concept”, zegt woordvoerder Douwtje de Vries. “Swapfiets kijkt goed naar wat fietsers nodig hebben en waar behoefte aan is, aan comfort en gemak.”

De Fietsersbond ziet dat de populariteit van Swapfiets nog een publiek voordeel heeft: “Iemand met een Swapfiets laat zijn kapotte fiets niet ergens staan, maar die gaat weer terug naar Swapfiets. Dat levert natuurlijk minder zwerffietsen op.”

Lees ook:

Het fietsabonnement rukt op in de stad

Altijd een nieuwe fiets voor een vast bedrag per maand. Het concept is in opkomst. Wat merkt de branche ervan?

Gebruik fiets van de zaak wordt makkelijker

Er is hoop voor werknemers die elke ochtend zijn overgeleverd aan filerijden of treincoupéproppen. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden