Analyse Amerikaanse economie

De staking bij General Motors laat zien hoe de auto-industrie ervoor staat

Een stakende werknemer van General Motors voor de fabriek in Flint, Michigan. Beeld AP

Een zeldzame staking bij de Amerikaanse autofabrikant General Motors treft het bedrijf én zijn toeleveranciers hard. De auto-industrie staat voor een heleboel hindernissen.

Ze staken niet vaak, maar als de medewerkers van General Motors (GM) hun werk neerleggen, doen ze het goed. De eerste staking bij de Amerikaanse autofabrikant sinds twaalf jaar duurt nu al de hele week en is massaal: het gaat om 46.000 werknemers bij 33 fabrieken. Ze eisen betere arbeidsvoorwaarden en meer salaris in een nieuwe vierjarige cao. Vakbonden melden wel voortgang in de onderhandelingen met de bedrijfstop van GM, maar een akkoord was er gisteren nog niet. Dus komen er nu geen Chevrolets, Cadillacs en Buicks uit de fabriek in de VS. 

Dat heeft zeer ingrijpende gevolgen, in de eerste plaats voor moederbedrijf General Motors zelf. Analisten op Wall Street taxeren de schade door productieverlies op 100 miljoen euro per stakingsdag. Ook de toeleveranciers van de autofabrieken voelen de staking. Onderdelenmakers sturen hun personeel naar huis of leggen de productie stil, schrijft The Washington Post. Elke baan in een autofabriek, zo schatten economen, is goed voor nog eens zes tot acht banen elders in de economie.

De Cruze loopt niet goed genoeg

GM kondigde eind vorig jaar al aan zeven fabrieken te gaan sluiten en 15 procent van het personeel te schrappen. Dat zijn 14.000 banen. Pijnlijk voor het concern uit Detroit is de tegenvallende verkoop van de Chevrolet Cruze, een compacte sedan waarvan veel werd verwacht. De fabriek waar de Cruze wordt gebouwd, in Lordstown in de staat Ohio, staat op de nominatie  te worden gesloten. 

Een ander teken aan de wand is al langer zichtbaar: General Motors behoort al jaren niet meer tot de allergrootste automakers der aarde. Het zijn nu de Renault-Nissan-alliantie, de Volkswagen Group en Toyota die om beurten de positie van grootste autofabrikant ter wereld opeisen. Tien jaar geleden ging General Motors zelfs al eens failliet.

Vorige maand bleek tijdens een conferentie van zakenbank J.P. Morgan in New York dat GM en concurrent Ford een noodkapitaal van respectievelijk 18 en 20 miljard dollar hebben aangelegd. Beide fabrikanten vertelden ‘neergangscenario’s’ klaar te hebben die rekening houden met een grote economische crisis. Het handelsconflict tussen de VS en China, een verminderd consumentenvertrouwen, strengere uitstootnormen en de nasleep van het dieselschandaal drukken allemaal de resultaten van alle autofabrikanten. 

Omslag naar elektrisch

Toch is General Motors ondanks alles kerngezond. Over het eerste halfjaar van 2019 bedroeg de nettowinst 4,6 miljard dollar, tegenover 3,4 miljard een jaar eerder. Daar staan de enorme investeringen tegenover die GM moet doen om de omslag naar elektrisch rijden te kunnen maken. 

De besparing van 6 miljard dollar die het sluiten van fabrieken oplevert, wil GM-bestuursvoorzitter Mary Barra steken in het ontwikkelen van elektrische auto’s. “We willen ervoor zorgen dat we goed gepositioneerd blijven, en je kunt dat het beste doen als het bedrijf er nog goed voorstaat.”

Maar ook GM kan er niet omheen dat het wereldwijd piept en kraakt in de auto-industrie. In China, de belangrijkste automarkt ter wereld, daalde de autoverkoop onlangs voor de dertiende maand op rij. Luxewagen-fabrikant BMW – dat het deels van China moet hebben – gaat de komende jaren zesduizend banen schrappen, meldde het Duitse zakenblad Manager Magazin gisteren. 

Lees ook:
Trump is teleurgesteld: General Motors sluit fabrieken

General Motors, een van de grootste automakers ter wereld, sluit zeven fabrieken. President Trump baalt, maar de omslag naar elektrische auto’s moet nu worden gemaakt.

Autogiganten Ford en GM vrezen crisis en zetten voor de zekerheid alvast miljarden apart

Ford en General Motors zijn bang dat het misgaat met de wereldeconomie. De twee Amerikaanse autofabrikanten leggen miljarden apart om een crisis te kunnen overleven.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden