Kippenvlees

De plofkip is bijna uitgestorven in de supermarktschappen

Een werknemer in een kippenslachterijbedrijf. Beeld ANP
Een werknemer in een kippenslachterijbedrijf.Beeld ANP

Er is weinig kans dat het stukje kip op de Nederlandse borden niet deugt, stelt toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Toch kan het nog wel een onsje minder, vindt Wakker Dier.

Er heeft nog nooit zoveel duurzame kip in de koeling van de Nederlandse supermarkten gelegen als nu. Dat blijkt uit een studie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) naar de soorten en de prijs van het aanbod van kippenvlees in de supermarkten. De vaak bekritiseerde ‘plofkip’ – die zo snel wordt vetgemest dat hij nauwelijks nog op zijn poten kan staan – is vrijwel nergens meer te koop. Verder concludeert de ACM dat het marktaandeel van kippenvlees met een onafhankelijk keurmerk tussen 2014 en 2018 bijna is verdubbeld.

Volgens de ACM zijn supermarkten en andere bedrijven goed in staat gebleken om op eigen houtje kip in de schappen te krijgen van dieren die een beter leven hebben gehad dan de plofkip.

Keuzemogelijkheid voor de consument

Eerder was de toezichthouder minder te spreken over een initiatief voor duurzaam kippenvlees, genaamd ‘Kip van Morgen’. Dat was een poging van de supermarkten en de ­pluimveesector om de plofkip te vervangen voor een kip die een diervriendelijkere behandeling heeft gehad. Maar dat kippenvlees was duurder en samen afspreken dat een goedkoper product uit de markt wordt gehaald, mag niet, oordeelde de ACM in 2015. Dat beperkt immers de keuzemogelijkheid voor de consument, die volgens de toezichthouder duurder en goedkoper moet kunnen winkelen.

Nu, vijf jaar later, deelt de toezichthouder een compliment uit aan de supermarkten en de pluimveesector. Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM: “Deze studie laat zien dat supermarkten en bedrijven goed in staat zijn geweest om zelfstandig over te schakelen naar diervriendelijker alternatieven voor de ‘plofkip’. Daarbij hebben onafhankelijke keurmerken waar consumenten vertrouwen in hebben een belangrijke rol gespeeld, bijvoorbeeld het ‘Beter Leven Keurmerk’. De ACM moedigt het gebruik van dat soort keurmerken aan bij de verdere verduurzaming van de voedselketen.”

De kip die vandaag de dag in de Nederlandse supermarkten te koop is, staat ‘op een hoger niveau’ dan het niveau van de ‘Kip van Morgen’, stelt de toezichthouder. De ontwikkelingen in de kippenvleesbranche ná het oordeel van de ACM, laten zien, zo stellen de onderzoekers, dat ‘concurrentie juist een aanjager kan zijn van verduurzaming in plaats van een belemmering, zoals soms wordt aangenomen’, zo stelt de ACM.

‘Al een tijdje stil met duurzame initiatieven’

Bij actiegroep Wakker Dier is het onderzoek van de ACM ‘tweeledig’ ontvangen, zegt vice-voorzitter Anne Hilhorst. “Dat de plofkip uit de schappen verdween is alweer, drie, vier jaar geleden. Dat er verbetering in zit is ook mooi. Maar verder is het al een tijdje stil met duurzame initiatieven. Supermarkten doen het juist de laatste tijd niet goed en stunten voortdurend met kiloknallers. Dat is vlees zonder beter-leven keurmerk van kippen die met zijn zestienen op een vierkante meter leven.”

CBL, de branchevereniging van supermarkten, laat in een reactie weten: “Het CBL is ervan overtuigd dat de Kip van Morgen cruciaal was voor de ontwikkelingen die er sinds die tijd zijn geweest en dus voor de kip die nu in de schappen ligt. Zonder de Kip van Morgen hadden we nu wellicht nog steeds de kip van gisteren gehad.”

Lees ook:

‘Nee’ zeggen tegen groene afspraken? Scheidend ACM-topman Henk Don deed het geregeld

Kolencentrales sluiten, een eind aan de plofkip, korting voor mensen die gasloos gaan wonen. Wie wil dat nu tegenhouden? Scheidend topman van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) Henk Don deed het.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden