Bezorging

De pakketbezorgers zijn overbelast, en dus gaan steeds meer winkeliers maar zelf bezorgen

De deuren van Blokker moeten dicht, de werknemers worden nu ingezet om de spullen bij de mensen thuis te brengen. Beeld ANP
De deuren van Blokker moeten dicht, de werknemers worden nu ingezet om de spullen bij de mensen thuis te brengen.Beeld ANP

Winkeliers slaan zelf aan het bezorgen nu de grote pakketjesbezorgers overbelast zijn. Grote, als Blokker en Intertoys, maar ook veel kleine.

Onder de snelbinders of anders in een fietskrat, daar passen best veel boeken in. En daarom stappen winkelmedewerkers van de American Book Center in het centrum van Den Haag sinds deze week dagelijks op de fiets om boeken aan huis te brengen. “We krijgen veel mails en telefoontjes van mensen die er nog snel één in huis willen hebben voor Kerst”, zegt Martijn Meerts, manager van de boekenwinkel. “Klanten mogen de boeken niet komen afhalen van de overheid. En met de post weet je niet zeker of het pakketje op tijd aankomt. Vandaar dat we het zelf maar doen.”

Marktleider PostNL loopt inderdaad tegen zijn grenzen aan, zegt woordvoerder Jochem van de Laarschot. “We zitten nu op zo’n 1,5 miljoen pakketjes per dag. Dat is 70 procent meer dan in rustige periodes zoals januari en februari.” De postdienst trekt daarom bewust ‘aan de handrem’ zodat het werk niet nog meer over de schoenen gaat. Concurrent DHL zit op 1,3 miljoen zendingen per dag, en neemt even geen nieuwe klanten meer aan.

Dus slaat de detailhandel zelf maar aan het bezorgen. Daaronder, sinds vrijdag, ook ketens als Blokker en Intertoys. Bij Blokker is dat omdat er naar eigen zeggen nog 18.000 pakketjes in zijn magazijn liggen die PostNL niet heeft opgehaald. De winkelketen zegt ongeveer één tot drie dagen nodig te hebben tussen bestelling en bezorging.

Agressie en onbegrip bij afhaalpunten

INRetail, belangenvereniging van de detailhandel, hoort daarnaast van veel kleine ondernemers die nu zelf met hun waar rondrijden. Er werken zo'n half miljoen mensen in de zogeheten non-foodsector, zegt woordvoerder Paul te Grotenhuis, en die hebben nu toch niet veel om handen in de winkel. Als een van de voorbeelden noemt hij Ellen Schulten, van modezaak Bij Schulten uit Wijhe, die een kerstboom bovenop de auto schroefde – om op te vallen – en nu persoonlijk samengestelde outfits aan huis bezorgt.

Normaal gesproken is de decembermaand een van de meest winstgevende periodes voor veel winkels, zo ook bij Meerts van de Haagse boekenwinkel. Door de verplichte winkelsluiting blijft er van die omzet niet veel over, en denk niet dat het rondfietsen van drie of vier medewerkers daar nog heel veel aan verandert. “Je wilt niet weten in wat voor tempo de boeken over de toonbank gaan als mensen in rijen voor de kassa staan. Daarmee vergeleken levert dit rondbrengen een schijntje op.”

Overigens stokt de pakketjesstroom nog op een ander punt: bij de winkels met een servicepunt om pakketten op te halen of te versturen - de gemaks- en sigarenwinkels met een PostNL-loket. “Deze winkels mogen nog wel open blijven, maar alleen voor die postale diensten”, zegt een woordvoerder van de Vereniging van Postale en Bancaire Retailers (VVP). “Dat is een vreselijke regeling.”

“Een klant mag wel een pakketje komen afhalen of versturen, en daarvoor de zaak binnenlopen, maar geen kaartje kopen om daarbij te doen. Dus moeten winkeliers 90 procent van de klanten weer wegsturen, en dat leidt echt tot agressie en onbegrip.” De woordvoerder zegt dat bijna al deze zaken hun tent nu dan ook dichtgooien: “Er is dus die agressie, en daarnaast leveren die postale diensten op zichzelf gewoon niets op. Je kunt er het licht nog niet van laten branden.”

Een onhoudbare situatie, dus is door de winkels van Primera, AKO, Bruna en The Read Shop besloten om maandag 21 december de deuren te sluiten. Bij deze honderden winkels kunnen klanten dan geen pakketjes meer ophalen. De bedrijven zijn nog “volop in overleg” met PostNL voor de afwikkeling van de pakketten. Pakketten die niet voor maandag zijn afgehaald worden waarschijnlijk teruggestuurd.

Lees ook:

De ene winkel staat op omvallen door corona, de ander floreert juist

Terwijl een deel van de detailhandel in zijn voegen kraakt, floreert het winkelen elders. Creatieve ondernemers die hun formule kunnen ‘uitrekken’, hebben de toekomst.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden