Olieprijs

De olieruzie tussen Rusland en Saudi-Arabië komt ‘coronalanden’ goed uit

De brandstofprijzen bij een tankstation in Pijnacker vandaag. De tarieven dalen sterk door minder vraag. Vanwege het coronavirus werken veel mensen vanuit huis en laten dus de auto staan.Beeld ANP

Door een ruzie tussen Rusland en Saudi-Arabië zijn de olieprijzen heel laag. Blijft dat zo?

Je zou het in deze hectische coronatijden bijna vergeten, maar het is zo. Olie is ongehoord goedkoop. Sinds 2002 zijn de olieprijzen niet meer zo laag geweest.

De prijzen – ruim 24 dollar voor een vat Amerikaanse olie en 27 dollar voor lichtere oliesoorten (Brent) – zijn een zegen voor de landen die geen olie produceren en voor vrijwel alle bedrijven buiten de oliesector. Voor hen zijn olie en olieproducten als benzine, diesel, kerosine en nafta immers een kostenpost. Stel je voor dat de landen-in-coronacrisis ook nog 95 tot 120 dollar voor een vat olie zouden moeten neerleggen? Die bedragen waren van 2011 tot en met 2015 trouwens normaal.

Ook lastig voor Shell

Voor de olieproducerende landen en voor de olie-industrie betekenen de lage prijzen een financiële aderlating van jewelste. Een drama voor landen als Irak, Nigeria, Mexico en Angola. Een hard gelag, ook voor olieconcerns als Shell. Als een vat olie een jaar gemiddeld 10 dollar goedkoper is dan in 2019, scheelt dat Shell 6 miljard dollar aan cash-inkomsten. Nu liggen de prijzen ruim 30 dollar lager dan vorig jaar.

Blijven de olieprijzen lang laag? Moeilijk te zeggen, meent olie- en gasexpert Jilles van den Beukel, die jarenlang als geoloog voor Shell werkte. Dat het olieverbruik in de wereld over een heel jaar gemeten door de coronacrisis gaat dalen (voor het eerst sinds 2009) lijkt vrij zeker.

Maar met hoeveel? Met ruim 1 procent zoals de zakenbank Goldman Sachs denkt? Met 3 procent, zoals het Noorse bureau Rystadt Energy vermoedt? Dat bureau denkt dat er in april dagelijks 11 miljoen vaten per dag minder doorheen gaan in de wereld dan in april 2020. Dat zou neerkomen op een vermindering van 12 procent.

Vraag is ook of en wanneer Saudi-Arabië en Rusland hun olieruzie bijleggen. De olieprijs kelderde twee weken geleden toen Saudi-Arabië een forse productieverhoging aankondigde. Dat deed het omdat Rusland geen nieuwe afspraken meer wilde maken over productiebeperkingen.

Amerikaanse schalieolie

Van den Beukel: “Volgens Rusland profiteren vooral de Amerikaanse schalieoliebedrijven van die beperkingen. Zij doken in het gat dat Rusland en Saudi-Arabië achterlieten. Aan die situatie wil Rusland een eind maken. Als de olieprijzen een tijd laag blijven, vallen er harde klappen in de Amerikaanse schalieolie-industrie.”

Van den Beukel ziet Rusland niet gauw water bij de wijn doen in het conflict. Dat hoeft het ook niet te doen, denkt hij. In Saudi-Arabië kost het 5 à 10 dollar om een vat olie te produceren, in Rusland 20 à 25 dollar. Maar Moskou kan uit met een olieprijs van 42 dollar. Daar is de begroting op gebaseerd. De Saudi’s hebben een prijs van 80 dollar per vat nodig.”

Van den Beukel : “De Saudi’s lijken het hard te spelen. Ze zeggen hun productie te verhogen van 9,7 miljoen naar 12,3 miljoen vaten per dag. Maar dat kan helemaal niet. Ze kunnen tot 10 miljoen vaten komen, misschien 10,5 miljoen. Willen ze die 12,3 miljoen halen dan moeten ze een deel van hun reserves aanspreken en die verkopen.” Hij vermoedt daarom dat het de Saudi’s zijn die zullen inbinden. Maar wanneer ze dat gaan doen...?

Lees ook:

Saudi-Arabië pookt het olievuur op in de strijd die het land zelf begon

Alle olieproducerende landen worden slachtoffer van de prijsverlagingen door de oliestrijd tussen Rusland en Saudi-Arabië. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden