Nieuws Economie

De nieuwe flexwet maakt het biertje op een terras nóg duurder

Beeld ANP

Dankzij een nieuwe wet van minister Koolmees gaan de horecaprijzen waarschijnlijk verder omhoog. En dat na alle prijsstijgingen eerder dit jaar.

En weer lijken de prijzen op het terras en in de kroeg verder omhoog te gaan. Horecabazen zijn volgend jaar meer geld kwijt zijn aan flexibele arbeidskrachten, omdat dan de Wet Arbeidsmarkt in Balans van kracht wordt. De ondernemers zullen die personeelskosten doorberekenen in de prijs, verwacht sectoreconoom Sonny Duijn van ABN Amro.

Meer dan alle andere sectoren drijft de horeca op flexwerkers. Die hebben amper bescherming en zekerheid. Ze verdienen minder en kunnen zomaar de bons krijgen. Met zijn nieuwe wet wil minister Wouter Koolmees van sociale zaken hen meer zekerheid geven. Dat doet hij onder meer door werkgevers meer te laten betalen voor flexwerk. Zo zal de WW-premie die ze voor hun flexibele arbeidskrachten moeten afdragen volgend jaar meer dan verdubbelen (van 3,6 naar 7,8 procent). Voor vaste contracten gaat die WW-premie juist omlaag.

Liefst de helft van het personeelsbestand in de horeca heeft een flexibel contract. Dat zijn vooral oproepkrachten, zoals mensen die seizoensgebonden werken.

Een schrijnend personeelstekort

Door de nieuwe wet zijn horeca-bazen straks 2 procentpunt meer kwijt aan loonkosten, zo schat branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland. Nu maken die kosten nog pakweg 30 procent uit van de omzet, straks 32 procent. 

Maar Koolmees’ wet is niet de enige prijsstuwende factor. Ook het schrijnende personeelstekort van de laatste jaren drijft de prijs op. Het aandeel ondernemers dat moeite heeft om aan genoeg koks, bediening en barmedewerkers te komen is in vier jaar vertienvoudigd (van 3 naar bijna 30 procent). En als een camping direct een invalkok nodig heeft, die bijna niet te vinden is, kan die kok meer geld vragen.

Natuurlijk kunnen ondernemers iets van de stijgende kosten doorrekenen aan hun klanten. Sonny Duijn van ABN Amro legt uit: “Als genoeg mensen die stijgende prijzen accepteren, is er alsnog niet veel aan de hand voor de ondernemer.” 

Die kans is echter niet heel groot, leert het recente verleden. Eerder dit jaar stegen de prijzen ook fors, met liefst 4,4 procent. Dat kwam voornamelijk doordat de lage btw omhoog ging van 6 naar 9 procent - goed voor meer dan de helft van de prijsstijging in de kroeg. “De sector groeide daardoor veel minder hard in het eerste kwartaal van dit jaar dan in dezelfde periode van 2018.”

Een verhoging slikken

Dat voorspelt niet veel goeds voor de stijgingen van komend jaar. Volgens KHN-voorzitter Robèr Willemsen kan alleen de ondernemer zelf inschatten of zijn klanten een verhoging slikken. Daarom is ook nog niets te zeggen over een verwachte prijsstijging. “Bedrijven moeten de kostprijs in redelijkheid verrekenen. Pas over een tijdje wordt duidelijk wat de effecten zijn.” 

Duijn denkt dat er nog wel wat rek zit in de prijzen, ondanks de tegenvallende groei eerder dit jaar. “Met name omdat het goed gaat met de economie, mensen hebben meer te besteden.” Ook komen er almaar meer buitenlandse toeristen langs. Vooral hotels profiteren daarvan, schreef ING in een recent rapport. Ook die bank verwacht dat mensen door de hoogconjunctuur niet direct minder bestellen als de barprijzen stijgen. Al wordt de kans op dat laatste, éxtra rondje wel iets kleiner.

Lees ook:

‘Horeca moet weer als vak gezien worden’

Het tekort aan personeel in de horeca loopt de komende jaren snel op. Te veel mensen zien dat werk als bijbaantje.

Bezoek aan Amsterdam gaat toeristen meer geld kosten

De miljoenen gasten uit binnen- en buitenland maken Amsterdam voller en vuiler. Toeristen moeten daarom meer betalen om de stad veilig en schoon te houden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden