Coronavirus

De luchtvaart is niet blij met het reisverbod van Trump: ‘We krijgen echt een grote, directe klap’

Pieter Elbers, topman van KLM.Beeld ANP

Het inreisverbod van de VS is een klap voor de luchtvaartsector. ‘Het kost sowieso een jaar of twee om dit te boven te komen.’

KLM had het al zwaar te verduren door de verspreiding van het coronavirus, maar met het inreisverbod van de Amerikaanse president Donald Trump is de situatie helemaal rampzalig.

“Juist op de Noord-Atlantische route wordt door KLM en Schiphol veel geld verdiend”, zegt Joris Melkert, luchtvaartdeskundige van de TU Delft. Schiphol is een belangrijke overstapplek: veel passagiers vliegen via Schiphol om hun reis vanaf daar te vervolgen naar de VS. “Als dat een maand lang stilligt, leidt dat tot enorme verliezen. En het is nog de vraag of het bij een maand blijft.” Het gaat de luchtvaartsector sowieso een jaar of twee kosten om de grote financiële verliezen van de corona-uitbraak te boven te komen, denkt Melkert.

Het inreisverbod gaat in op zaterdagochtend 14 maart om 04.59 uur voor reizigers die de afgelopen twee weken in een land binnen het Europese Schengengebied zijn geweest. Het verbod geldt dertig dagen en Amerikaanse staatsburgers zijn ervan uitgezonderd. 

KLM is momenteel bezig om de precieze consequenties van het inreisverbod van de VS in te schatten voor vluchten en reizigers, zei topman Pieter Elbers donderdagochtend op ‘BNR Nieuwsradio’. “De omvang van dit besluit is natuurlijk enorm.” Vanaf Schiphol vertrekken wekelijks zo’n 200 vluchten naar de VS, waarvan ongeveer 100 worden uitgevoerd door KLM. “We gaan in overleg met de overheid en met Schiphol om te kijken hoe we deze situatie het beste het hoofd kunnen bieden.”

‘Wie weet wat er nog komen gaat’

Het cabinepersoneel maakt zich niet alleen zorgen over de financiële impact voor luchtvaartmaatschappijen, maar ook over wat er gaat gebeuren met de persoonlijke roosters van alle stewards en stewardessen, zegt Ingrid Brama van de Vereniging van Nederlands Cabinepersoneel (VNC). “Wat betekent het als je de komende weken bijvoorbeeld staat ingeroosterd voor een vlucht naar San Francisco? Dat gaat natuurlijk niet door.”

Tot dusver was de situatie voor cabinemedewerkes nog vergelijkbaar met eerdere uitbraken van ziektes, zoals Sars, Mers en de Mexicaanse griep, vertelt Brama. “De maatregelen die we moesten nemen waren niet nieuw.” Vanaf de uitbraak van het coronavirus in China ging de afname van vluchten geleidelijk. “Dat was nog wel te beheersen en iedereen bleef daar rustig onder”, zegt Brama. Maar nu de VS de markt in een keer dicht gooit, is een volgende fase aangebroken. “We krijgen echt een grote, directe klap. En wie weet wat er nog komen gaat.” Vooralsnog wacht de VNC af met welke oplossingen de luchtvaartmaatschappijen aandragen voor alle vluchten die zullen uitvallen.

Vakbonden FNV en CNV gaan naar verwachting snel in gesprek over de financiële schade met werkgevers, waaronder KLM. “Wij stellen ons constructief op, maar de rekening moet niet alleen op het bord van de werknemer terecht komen”, zegt Joost van Doesburg van de FNV. “We moeten voorkomen dat er een langetermijnoplossing komt voor een tijdelijke crisis.” Ook CNV wijst erop dat er geen structureel probleem is. “We kunnen op zoek gaan naar flexibiliteit in roosters, maar we moeten niet structureel de lonen verlagen”, zegt Michiel Wallaard van CNV. “Het is van belang dat ook de overheid bereid is bij te springen, bijvoorbeeld door garant te staan voor leningen als KLM die nodig heeft.”

Hoewel vracht nog wel via de lucht naar de VS mag worden vervoerd, is het de vraag of dat nog kan, zegt Melkert van de TU Delft. “Veel vracht zit tegenwoordig niet in aparte vrachtvluchten, maar in de buiken van passagiersvliegtuigen. Het is de vraag of het nog lucratief is om zo’n vliegtuig te laten vertrekken.” 

Lees ook:

Luchtvaart krijgt miljardenklap, maar zal weer opveren

Covid-19 is een ramp voor de wereldwijde luchtvaart. Maar wel een tijdelijke ramp.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden