Maria Kuznetsova, eigenaresse van Outfit Library Less in Arnhem, helpt een klant met kleding uitzoeken.

Reportage Circulaire fashion

De Kledingbieb: voor een vollere portemonnee en legere kast

Maria Kuznetsova, eigenaresse van Outfit Library Less in Arnhem, helpt een klant met kleding uitzoeken. Beeld Koen Verheijden

Van een boek lenen bij de bibliotheek kijkt niemand op. Maar kleding lenen volgens hetzelfde principe? Kledingproducenten en ondernemers experimenteren met nieuwe diensten.

Een rokje met een kleurig motief, een zwart jurkje met hoge hakken. Outfit Library Less ziet er op het eerste gezicht uit als een ‘gewone’ kledingzaak voor vrouwen. Alleen is de kleding niet te koop, maar te leen. Maria Kuznetsova opende vorig jaar de kledingbibliotheek op een steenworp afstand van het station, in modestad Arnhem. “Mijn ogen werden geopend nadat ik een documentaire zag over de kledingindustrie.”

“De kledingindustrie is een van de meest milieubelastende indus­trieën”, weet Jan Raes, duurzaamheidsadviseur bij ABN Amro. “Het is best gek dat een kledingstuk minder dan tien keer wordt gedragen en dan vervangen wordt. Fast fashion is een wegwerpproduct geworden.” Gemiddeld dragen mensen een kledingstuk tien keer voordat het wordt weggedaan.

Afgedankt

“Het is zonde dat er zoveel wordt afgedankt dat niet of nauwelijks is gedragen”, meent Kuznetsova. Ze verdiepte zich in de alternatieven voor fast fashion. “Duurzame kleding kopen is prijzig. Tweedehandskleding kopen is weliswaar betaalbaar, maar dan hangt je kast alsnog vol. Ik wilde nog een stapje verder gaan. Het liefst wil ik de levensduur van kleding zo lang als mogelijk verlengen.”

Bij Outfit Library Less kunnen klanten bijvoorbeeld een abonnement nemen voor 25 euro per maand. Voor dat bedrag mogen ze kleding en accessoires, zoals tassen of schoenen, onbeperkt lenen en weer terugbrengen. Maximaal drie stuks tegelijk. Sommige klanten komen twee keer per week, andere een keer per twee maanden. Kuznetsova zorgt dat elk kledingstuk schoon en netjes in de winkel hangt. En als een kledingstuk echt goed bevalt, kan iemand het kopen.

Met haar zaak stapt Kuznetsova in de markt voor hergebruik van kleding. Raes ziet dat producenten wel vaker aandacht hebben voor het personeel en milieu, maar dat de klanten niet altijd bereid zijn om het bijbehorend prijskaartje te betalen. “Dan zijn diensten zoals het uitlenen of verhuren van kleding een andere mogelijkheid. Outfit Library Less is een voorbeeld daarvan, net als Lena in Amsterdam.”

“Daarnaast zie je dat merken zoals het Deense Vigga hun kinderkleding op abonnementsbasis gaan aanbieden. En Mud Jeans verwerkt ‘leasejeans’ weer tot nieuwe broeken. Grote sportmerken zoals Nike werken aan redesign om meer sportschoenen te kunnen recyclen. Er is kortom beweging in de markt voor circulaire fashion”, aldus de duurzaamheidsadviseur.

De Outfit Library Less in Arnhem. Beeld Koen Verheijden

Kuznetsova stelt haar collectie zelf samen, ze heeft zo’n zevenduizend items. Maar ze gaat ook speciaal voor klanten op zoek. “Ik richt me niet op designerstukken, maar juist op kwalitatief goede kleding in alle maten en stijlen.” Het concept noemt ze ideaal voor mensen die van kleding houden en die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. “Ik denk dat het over vijf jaar in elke stad in een of andere vorm bestaat.”

Ook Raes ziet dat kleding lenen of verhuren in opkomst is. “Net als bij vliegen ontstaat er wellicht een soort schaamte om steeds sneller je hele outfit te vernieuwen.” Uit de meest recente monitor Duurzaamheid van ABN Amro blijkt dat op dit moment 1 procent van de ondervraagden weleens kleding huurt en 3,7 procent kleding leent. Zo’n 10 procent geeft aan het ooit te willen proberen. De meerderheid ziet het vooralsnog niet zo zitten. 

Sociaal ondernemer

Outfit Library Less maakt een jaar na de opening nog net geen winst. Er zijn nu vijftig abonnees en dat aantal groeit door mond-tot-mondreclame, via social media en kledingbeurzen. “Ik zie mezelf meer als sociaal ondernemer, ik heb niet de ambitie heel groot te worden. Daarvoor heb ik te veel persoonlijke betrokkenheid bij mijn klanten.”

Dat kleding lenen een nieuwe mindset teweegbrengt, vindt Kuznetsova minstens zo belangrijk. “Ik heb een klant die volgens zichzelf shopverslaafd was. Ze kocht bijna elke week iets nieuws, maar had daar naderhand nauwelijks plezier of zelfs spijt van. Sinds ze een abonnement heeft op de kledingbieb is ze van haar verslaving genezen. Ze kan iets nieuws dragen, zonder dat haar portemonnee leeg is en haar kast overvol.”

Lees ook:

Word allemaal lid van de kledingbieb.

Nooit meer een miskoop? Ga dan eens shoppen in de kledingbibliotheek. Zo bent u meteen duurzaam en verantwoord gestyled dit najaar.

Ladingen jurken, jasjes en broeken van donateurs komen binnen bij de kledingbieb

Kleren ‘niet kopen maar lenen’ blijkt populair. Drie vriendinnen uit Utrecht startten De Kledingbibliotheek. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden