Miljoenenverlies

De horeca lijdt en dus lijdt groothandel Sligro ook

De Sligro in Veghel. De groothandel is sinds maart ook open voor niet-zakelijke klanten. Beeld ANP

Horecagroothandel Sligro voelt de pijn die ook de horeca zelf voelt. Het bedrijf is veel omzet kwijt en boekt een miljoenenverlies.

Beleggers zagen het aankomen en daar hadden ze geen glazen bol voor nodig. Als cafés en restaurants dicht zijn en bedrijfskantines gesloten blijven, als evenementen afgelast worden, dan lijdt ook de leverancier van alles wat daar gegeten en gedronken wordt verlies. En inderdaad, groothandelsbedrijf Sligro raakte vanaf maart 55 procent van zijn omzet kwijt en boekte een nettoverlies van 72 miljoen euro.

Beleggers reageerden bijna onbewogen op de halfjaarcijfers van Sligro: de koers van het aandeel daalde donderdag met nauwelijks 1 procent. De grote klap had het aandeel in maart al opgelopen, meteen na het begin van de lockdown: toen daalde de koers binnen een paar dagen van rond de 22 naar 12 euro.

Sligro, in Nederland marktleider als horecagroothandel, heeft zelfbedieningswinkels en bezorgt ook bij zijn klanten. De zelfbedieningswinkels bleven het nog redelijk doen – mede omdat daar sinds de coronacrisis begon ook niet-zakelijke klanten boodschappen mogen doen. Maar de bezorgomzet daalde meteen zo’n 75 procent, meldde de groothandel al in maart.

Uitzendkrachten op straat

Om de verliezen te beperken, zette Sligro veel uitzendkrachten op straat. Het bedrijf kreeg 13 miljoen euro overheidssteun (via de NOW-maatregel) om vast personeel te kunnen doorbetalen, stelde betaling van belastingen uit en maakte nieuwe, tijdelijke afspraken met de banken over de omvang van zijn schulden. Dividend keert Sligro dit jaar niet uit.

Tegelijkertijd gunde Sligro zijn klanten ‘waar mogelijk’ uitstel van betaling. Nu de horeca weer opengaat – zij het met nogal wat beperkingen – zijn de meeste klanten “weer stap voor stap in staat te betalen en hun achterstanden weg te werken”, meldt het bedrijf.

Toch rekent Sligro zich niet rijk. Het omzetverlies van 55 procent in maart is weliswaar teruggebracht tot zo’n 35 procent eind juni. Maar het bedrijf voorziet slechts ‘geleidelijk herstel’ van zijn afzetmarkten, ‘tot welk niveau is onzeker’. De coronamaatregelen van de overheid zullen nog een tijdje doorwerken en daarom verwacht Sligro-topman Koen Slippens dat “het tot zeker in de tweede helft van 2021 zal duren alvorens we terugkeren naar omzetniveaus van voor Covid-19”.

Juridisch gevecht met Jumbo en Coop

Intussen is Sligro ook nog verwikkeld in een juridisch gevecht rond supermarktketen Emté. Die werd in 2018 door Sligro verkocht aan Jumbo en Coop, voor 410 miljoen euro. Veel te veel geld, vinden Jumbo en Coop achteraf; volgens hen had Sligro de Emté-cijfers vóór de verkoop veel rooskleuriger voorgesteld dan ze waren.

Jumbo en Coop eisen 83 miljoen euro terug en de Sligro-top werd er vorige maand al urenlang over ondervraagd door de rechter in Den Bosch. Maar Sligro ‘werpt alle verwijten verre van zich’ en reserveert er dan ook geen geld voor.

Lees ook:

Horeca zet kort geding door: ‘Deze situatie is onhoudbaar, we missen perspectief’

Ondanks de plotse toename van het aantal coronabesmettingen, zet Koninklijke Horeca Nederland het kort geding tegen de Nederlandse Staat door. De brancheorganisatie wil dat de maatregelen die gelden in de horeca gelijk worden getrokken met de regels die elders gelden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden