Halfjaarcijfers

De horeca krabbelt op en dat merkt brouwer Heineken aan zijn omzet

Behalve premiumbieren doen ook de 0.0-bieren en drankjes met weinig alcohol het goed.   Beeld ANP
Behalve premiumbieren doen ook de 0.0-bieren en drankjes met weinig alcohol het goed.Beeld ANP

Bierbrouwer Heineken heeft zijn omzet in het eerste halfjaar flink zien stijgen als gevolg van de versoepelingen van coronamaatregelen.

In veel landen ging de horeca weer open, al dan niet nog met beperkingen, met positieve gevolgen voor de drankomzet wereldwijd. Al maakt bierbrouwer Heineken zich wel zorgen om nieuwe coronabeperkingen, met name in Aziatische en Afrikaanse landen, en in het bijzonder in Zuidoost-Azië, waar het bierconcern groot is in bijvoorbeeld Vietnam. “Die landen werden vorig jaar veel minder hard getroffen, maar daar zijn nu lockdowns. En door de lage vaccinatiegraad gaat dat nog wel enige tijd een rol spelen”, verwacht topman Dolf van den Brink.

Heineken verkocht 9,6 procent meer in het eerste halfjaar. In het tweede kwart was de toename zelfs haast 20 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen de coronacrisis in veel landen hard toesloeg. “Het is nog zeer recent dat in Europa de lockdowns eindigden”, beseft Van den Brink. “Maar we zijn heel positief gestemd. De wens om met mensen een biertje te drinken in het café is niet verdwenen, dus de horeca komt weer terug.”

De omzet in de eerste zes maanden ging met 14,1 procent omhoog op eigen kracht, dus zonder de gevolgen van bijvoorbeeld wisselkoersschommelingen en overnames. Heineken bereikte dit door meer klanten naar zijn duurdere biersoorten, met name het merk Heineken, te sturen. In landen als Brazilië, China, Nigeria, Zuid-Afrika, Italië, Mexico en Polen groeide de dorst naar Heineken het hardst.

Alcoholvrij groeit hard

Behalve premiumbieren deden ook drankjes met weinig alcohol het goed. “We zien eigenlijk overal sterke groei van 0.0-bieren en er is nog veel meer mogelijk”, aldus Van den Brink. Zo hebben steeds meer andere merken van Heineken, als Desperados en Lagunitas, nu ook alcoholvrije varianten. Daarnaast voert Heineken ook alcoholvrije cidermerken.

Verder is het bedrijf bezig met een kostenbesparingsprogramma dat tot en met 2023 structureel 2 miljard euro moet opleveren. Dit jaar verwacht het bedrijf daar al 1 miljard van te realiseren. Heineken schrapt onder meer wereldwijd achtduizend voltijdsbanen en versimpelt de productlijnen door minder verschillende verpakkingsvormen te gebruiken. Ook probeert het bedrijf de verpakkingen zo licht mogelijk te maken.

Met die kostenbesparingen verwacht Heineken een deel van de hogere kosten voor grondstoffen te kunnen opvangen, zegt financieel directeur Harold van den Broek. Een ander deel moet mogelijk aan klanten worden doorberekend. “Maar dat bekijken we van land tot land.” De eerste jaarhelft leverde Heineken een winst op van net iets meer dan 1 miljard euro. Het concern verwacht dat de resultaten over heel 2021 nog onder die van 2019 blijven.

Lees ook:

Topman Van Boxmeer verlaat Heineken met flinke bonus – ook al strookt dat niet met de gedragscode

Het bestuur van Heineken leverde vorig jaar loon in en kreeg geen bonussen. Maar Jean-François van Boxmeer, die tot 31 mei bestuursvoorzitter van de biermultinational was, ontving een vertrekbonus van ruim 5 miljoen euro.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden