Alexander Sol, eigenaar van groentewinkel Jan Leegwater, vult zijn schappen bij.

ReportageAmsterdam

De groenteboer en slager draaien nog prima, maar de bakker mist zijn zakelijke klanten

Alexander Sol, eigenaar van groentewinkel Jan Leegwater, vult zijn schappen bij.Beeld Olaf Kraak

Grote orders blijven uit, maar de groenteboer, de bakker en de slager in de Amsterdamse stadionbuurt hebben het drukker dan ooit. ‘De supermarkt kan de vraag niet aan.’

“Ik heb mooie bloemkooltjes, wil je er twee?” Alexander Sol (44) vraagt het aan de mevrouw aan de andere kant van de telefoonlijn. “Verder nog wensen op het groente- en fruitvlak, mevrouw?” Hij noteert nog tien ­kiwi’s.

Sol is eigenaar van groentewinkel Jan Leegwater in de Amsterdamse Stadionbuurt, vlak bij het Olympisch Stadion. “We krijgen meer bestellingen dan normaal, vooral van oudere mensen”, vertelt Sol, nadat hij de ­telefoon heeft neergelegd. “Ook als het weinig is, brengen we dat even langs.”

Het virus komt al dichtbij, zegt Sol. Een stel dat om de hoek woont van de groentewinkel, zit nu in quarantaine, omdat ze het coronavirus op wintersport hebben opgelopen. “Wij zetten het eten voor de deur en zij betalen via het internet.”

Sol draagt sinds de coronacrisis handschoentjes, net als de rest van zijn medewerkers, maar hij heeft geen maximum gesteld aan het aantal klanten in de winkel. “Ik vind dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen als het gaat om het afstand houden. Je ziet ook dat mensen buiten wachten als het in de winkel al vrij vol is.”

Gember en citroen

Toen de eerste coronamaatregelen door de regering werden aangekondigd, veranderde het koopgedrag van de klanten vrijwel direct. “Vanaf dat moment zien we elke dag kerstverkoop”, zegt Sol. “De supermarkt kan de vraag niet aan en ik krijg daar de overloop van.”

Inmiddels denkt Sol ook dat hij meer aanloop heeft vanwege het thuiswerken. “Ik zie veel meer mannen die even boodschappen gaan halen. Het is het uitje van de dag.” Ook denkt Sol dat de thuiswerkende mens meer eet. “Gewoon uit ver­veling. En wat natuurlijk ook een rol speelt: hier in Amsterdam-Zuid gaan mensen normaal gesproken wel twee keer per week uit eten. Dat kan nu niet meer.” Vooral citroenen en gember vliegen de winkel uit, zegt Sol. “Kennelijk denken mensen dat ze daar gezond van blijven.”

Sol heeft ook een financiële ­tegenvaller door het virus. “De ­kantoren en de kinderdagverblijven waaraan ik leverde, hebben voor­lopig opgezegd. Maandag heb ik mijn laatste levering gedaan.” Gelukkig voor Sol wordt dit redelijk gecompenseerd door de hogere omzet in de winkel. “Nu maar hopen dat wij bij een lockdown open mogen blijven, net als de supermarkten.”

Beeld Olaf Kraak
Beeld Olaf Kraak

Elke dag kerstverkoop

Verderop in de buurt ziet Bert Blankendaal (63) van de gelijknamige bakkerij zijn omzet wel fors terug­lopen. “Het begon afgelopen vrijdag met mailtjes en telefoontjes van ­bedrijven en scholen, die allemaal dichtgingen. Normaal brengen we ons brood rond bij zo’n dertig bedrijven hier in de buurt, maandag waren dat er nog maar tien. Een paar kan­toren waren alsnog dicht: vergeten af te zeggen.”

Blankendaal runt de zaak met zijn vrouw en zijn twee zoons. “We hebben geen werknemers, dus wij kunnen weinig met de noodmaat­regelen. Zoals het nu gaat, kunnen we de vaste lasten nog wel betalen. Maar ja, we moeten ook iets voor onszelf overhouden. Ik probeer te besparen door de oven eerder uit te zetten.” Gelukkig heeft Blankendaal nog wel wat geld achter de hand. “Maar als dit maanden gaat duren, loopt het vast”, zegt hij gelaten.

Hamsteraars waren er vooral de eerste dagen, zegt Blankendaal. “Je merkte de angst bij mensen. Dan ­namen ze zes halfjes brood mee, in plaats van één halfje.” Een paar klanten vroegen of Blankendaal nog wel genoeg meel kon krijgen. “Ik heb ze uitgelegd dat het geen oorlog is: met de aanvoer is niets mis.” Nog steeds zijn er wat meer klanten in de winkel dan anders. “Dat zijn de thuiswerkers, die nu doordeweeks brood nodig hebben.”

Hart luchten

Blankendaal bezorgt nu ook thuis, vooral bij oudere mensen. “Daar rekenen we verder geen ­kosten voor, zelfs al is het maar een halfje brood.” Wat Blankendaal merkt: klanten hebben in deze tijden meer behoefte aan een praatje. “Iedereen wil toch even zijn hart luchten over wat er gaande is. Zeker mensen die alleen wonen.”

Bij slagerij Sikking & Zoon, een paar straten verderop, is het zo druk dat er juist nauwelijks tijd meer is voor een praatje. “Normaal zijn we een gezellige, vrolijke slagerij die daar de tijd voor neemt, maar nu hebben we het gewoon te druk”, zegt Mike Sikking (27). “Klanten ­kopen veel meer dan anders en wij maken alles zelf. Ik heb gisteravond laat toch maar weer even een bouillon opgezet, want anders is het straks weer op.”

Premier Mark Rutte heeft meerdere malen gezegd dat hamsteren niet nodig is, maar Sikking begrijpt wel dat mensen het doen. “Zeker als je ziet wat er in andere landen gebeurt. Je wilt straks niet uren in de rij staan voor je eten. Ik heb zelf ook dertig biopotjes eten ingeslagen voor mijn dochter van tien maanden.”

Sikking vraagt de klanten met een briefje om buiten te wachten als er vier klanten in de winkel zijn. “Ook vragen we mensen om zo veel mogelijk te pinnen. En wordt er toch contant betaald, dan gebruiken we daarna desinfectiegel. We moeten de hygiëne in deze horrorfilm goed in de gaten houden.”

Lees ook: 

Hoe overleef je de coronacrisis als ondernemer?

Ondernemers worden hard geraakt door het coronavirus. Trouw sprak een restauranteigenaar, plantenkweker en rij-instructeur over de onzekerheid van een bedrijf runnen in crisistijd.

Corona-sluiting zal de druppel zijn voor wankele winkels

De ene na de andere winkel(keten) sluit de deuren. Dat zal versneld leiden tot nog meer lege plekken in de winkelstraten, verwachten deskundigen. “Het is als een TGV die met een sneltreinvaart richting een muur knalt.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden