Nieuws Supermarktketen

De expansiedrift van Jumbo lijkt niet te temmen

Het gat in marktaandeel tussen marktleider Albert Heijn en Jumbo wordt langzaam kleiner. Beeld ANP

Supermarktketen Jumbo groeit snel door de overname van winkels, maar ook doordat klanten steeds meer uitgeven. De supermarktketen wil ook in België filialen openen.

Supermarktketen Jumbo heeft de omzet in de eerste helft van het jaar flink opgevoerd. Gestuwd door de overname van winkels van concurrent Emté stegen de verkopen met 16,5 procent naar 4,63 miljard euro. Ook in de bestaande winkels werd flink meer verkocht dan een jaar eerder.

Het afgelopen half jaar opende Jumbo 44 nieuwe winkels, waarvan een deel de ombouw van oude Emté-winkels in Jumbovestigingen betreft. In totaal telt het concern nu 662 vestigingen, die naar eigen zeggen goed zijn voor een marktaandeel in het Nederlandse supermarktlandschap van 21,6 procent. Dat is nog altijd flink minder dan marktleider Albert Heijn (in 2018 goed voor 34,7 procent marktaandeel), maar het gat wordt wel langzaam kleiner.

Maaltijden

Restaurantketen La Place, dat door Jumbo werd overgenomen van het teloorgegane warenhuis V&D, kende eveneens een goed jaar. De omzet steeg daar met 5 procent naar 83 miljoen euro. Op verschillende plekken zijn inmiddels gezamenlijke winkels van Jumbo en La Place geopend waar supermarktklanten ook vers bereide maaltijden kunnen kopen.

Volgens Jumbo-topman Frits van Eerd zijn deze zogeheten Foodmarkten onderdeel van de strategie van het concern om klanten in winkels meer te verrassen. “Tijdens het winkelen willen klanten meer en meer inspiratie opdoen: ruiken, proeven, nieuwe ideeën krijgen, ter plekke eten.” Het concept zal volgens Van Eerd ook in gewone filialen vaker worden toegepast. “We merken dat de klant meer besteedt door de extra beleving die we bieden”, zegt de topman, die bovendien stelt dat klanten daardoor ook meer geneigd zijn boodschappen online bij Jumbo te bestellen.

Omzet

Winstcijfers geeft Jumbo niet, maar volgens financieel topman Ton van Veen ligt de groei van de winst lager dan die van de omzet. Jumbo kampt met oplopende kosten voor transport en ook personeel wordt steeds lastiger te vinden en is daardoor duurder. De omzetgroei zal volgens Van Veen aanhouden, maar over het hele jaar wel iets lager uitkomen omdat de meeste overgenomen winkels van Emté inmiddels zijn omgebouwd. Van Veen rekent op een omzetstijging over heel 2019 van 12 tot 15 procent ten opzichte van 2018.

Jumbo is de afgelopen jaren snel gegroeid – eerst door de overname in 2009 van de winkels van Super de Boer, en in 2012 van C1000. Vorig jaar volgde de overname van Emté en maandag kondigde het concern aan nog eens zes winkels te willen overnemen van Agrimarkt in het zuidwesten van Nederland. Die laatste overname wacht nog wel op goedkeuring door de mededingingsautoriteiten.

Naar de zuiderburen

Om de winkels goed te kunnen blijven bevoorraden bouwt Jumbo momenteel een groot distributiecentrum in Nieuwegein. Dat volledig gemechaniseerde centrum moet in het tweede kwartaal van volgend jaar af zijn en in gebruik worden genomen.

Inmiddels heeft Jumbo ook zijn oog laten vallen op expansie naar België, waar nog dit jaar drie vestigingen geopend moeten worden in de plaatsen Rijkevorsel, Pelt en Lanaken. Volgend jaar moeten daar nog eens twaalf tot vijftien nieuwe supermarkten bijkomen, en uiteindelijk wil Jumbo met zo’n honderd winkels actief worden bij de zuiderburen.

Lees ook:

Vakbond boekt slechts een ‘kleine overwinning’ op Jumbo

Jumbo moet nog steeds de cao naleven, oordeelde de rechter. Maar per 1 april is de supermarkt er klaar mee.

Jumbo en Coop nemen de Emté-supermarkten van Sligro over 

Sligro verkoopt zorgenkindje Emté aan Jumbo en Coop. Een deal met veel blije gezichten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden