Brandstofprijzen

De automobilist gaat liever uit eten dan tanken

Een pompstation van de Russische oliemaatschappij Lukoil in Zaandam.  Beeld Remko de Waal, ANP
Een pompstation van de Russische oliemaatschappij Lukoil in Zaandam.Beeld Remko de Waal, ANP

Omdat autobezitters relatief minder uitgeven aan dure benzine, blijft er geld over voor andere zaken.

Joost van Velzen

De Nederlandse automobilist gaat nog net zo vaak tanken als voorheen, maar doet vanwege de hoge brandstofkosten de tank wat minder vol of gaat naar een locatie waar de prijs net wat lager ligt. Zo blijft er toch nog wat geld over voor andere dingen en dat is goed voor de economie. Dat constateert ING Research aan de hand van een analyse van de pinomzet bij tankstations.

De inkomsten van benzinepomphouders stegen het afgelopen halfjaar weliswaar met 15 procent, maar dat is slechts de helft van de toename van de gemiddelde brandstofprijs in diezelfde periode (plus 30 procent). Het aantal pintransacties ligt nog altijd rond het niveau van een half jaar geleden. “Huishoudens verzachten de pijn in hun portemonnee vooral door naar goedkopere locaties te gaan of minder liters te tanken, constateert het onderzoeksbureau van de grootbank.

Dieselaanvoer uit Rusland verder onder druk

Niet eerder kostte een liter euro95 of diesel aan de pomp zoveel als deze maand, waardoor de consument het tankgedrag is gaan aanpassen. Meer dan honderd euro voor een volle tank, daar heeft niet iedereen trek in en is ook niet door iedereen even op te hoesten. ING Research noemt dat goed nieuws voor de economie: “Dat huishoudens de toename van hun brandstofkosten hebben gedempt betekent namelijk dat ze minder hoeven te bezuinigen op andere zaken, zoals een restaurantbezoek of een uitje.”

Voorlopig lijkt het nog niet gedaan met de hoge prijzen voor benzine en diesel. Branchemagazine Tankpro meldt dat de aanvoer van diesel uit Rusland verder onder druk is komen te staan door de westerse sancties tegen het land vanwege de Russische invasie in Oekraïne. Het Britse onderzoeks- en adviesbureau Energy Aspects verwacht dat de dieselvoorraden in Europa daardoor zullen dalen tot het laagste niveau sinds 2018. Europa is voor diesel meer afhankelijk van Rusland dan voor benzine.

Extra inkomstenbron

Woensdag was de adviesprijs – vastgesteld door de vijf grootste oliemaatschappijen in Nederland – voor een liter euro95 benzine licht gestegen naar bijna 2,44 euro. Dieselrijders moeten rekening houden met literprijzen tot zo’n 2,28 euro.

Naast de sterk gestegen brandstofprijzen hebben Nederlandse tankstations die zijn uitgerust met een wasstraat er de laatste tijd nog een (tijdelijke) inkomstenbron bij. Door de wolk met Saharastof die over het land blies, is het al enige tijd twee keer zo druk als normaal bij de wasstraten. Brancheplatform MultiTankcard constateerde vorige week een ruime verdubbeling (247 procent) van het aantal betaaltransacties bij autowasbedrijven.

Lees ook:

Roep om versnelde verhoging reiskostenvergoeding voor automobilisten

Vakbonden en zakelijke rijders dringen aan op een verdubbeling van de reiskostenvergoeding.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden