AutomarktFabriekssluitingen

De autobranche ligt plat en dat raakt bijna 14 miljoen Europeanen

De productiehal van VDL Nedcar in Born. Beeld ANP, Robin van Lonkhuijsen

Door de coronacrisis zijn tot dusver 1,2 miljoen voertuigen níet gebouwd. Dat bedreigt de banen van miljoenen Europeanen.

Zoals vrijwel iedere sector wordt geraakt door de coronacrisis, voelt ook de Europese auto-industrie de pijn van de maatregelen. De productie daalt, fabrieken gaan dicht en de banen van ruim 1,1 miljoen Europeanen in de automobielindustrie staan op de tocht, concludeert de European Automobile Manufacturers Association (Acea). En dat zijn alleen nog maar de mensen die in dienst zijn bij de fabrikanten van personenauto’s, vrachtwagens, bestelwagens en bussen.

De impact van de coronacrisis is echter groter, omdat er nog veel meer mensen werken bij bedrijven die van de auto-industrie afhankelijk zijn: toeleveranciers, bandenfabrikanten, ­autoschadebedrijven, garages, autoverhuurbedrijven en tankstations. “De auto-industrie is abrupt gestopt, iets wat de sector nog nooit heeft mee­gemaakt”, zegt Eric-Mark Huitema, de Nederlandse algemeen directeur van Acea.

Binnen de EU biedt de autobranche 2,6 miljoen mensen een vaste baan. Over de hele breedte van de sector werken volgens Acea zelfs 13,8 miljoen mensen op een of andere ­manier in de automobielbranche. De koepelorganisatie van autofabrikanten heeft uitgerekend dat er tot dusver in de 27 lidstaten van de EU plus het Verenigd Koninkrijk minstens 1,2 miljoen motorvoertuigen niet zijn gebouwd. Een aantal dat dagelijks met duizenden oploopt.

Productie later inhalen is lastig

“Vrijwel de hele industrie ligt stil”, zegt Rico Luman, sectoreconoom bij ING. “En het lijkt erop dat die sluitingen nog even duren. Het is, mede ­gezien de beperkingen van de productiecapaciteit, niet makkelijk om ­gemiste productie later in te halen. De productie zal daarmee dit jaar waarschijnlijk een flinke min laten zien.”

Veel zal volgens Luman afhangen van het verdere verloop van de virusmaatregelen. “Je ziet dat de situatie ook leidt tot vraaguitval. In de auto-industrie was eerst sprake van verstoring in de toelevering van onderdelen, nu van die tijdelijke sluiting en straks krijgen fabrikanten te maken met minder vraag van consumenten. Dat hangt samen met de economische ­terugval en de duur van de beperkende maatregelen.”

Aankoop wordt uitgesteld

In de jongste cijfers van de autoverkoop in Nederland is aan de staart al te zien dat mensen de aankoop van een nieuwe auto op z’n minst even uitstellen. Uit gegevens van CARmonitor blijkt dat in maart 29.496 nieuwe personenauto’s werden geregistreerd. Dat waren er maart 2019 nog 38.507, een daling van 23,4 procent. Daarmee eindigt het eerste kwartaal op 103.203 registraties, tegenover 115.451 stuks in het eerste kwartaal van vorig jaar. “Dat is het eerste ­signaal dat het minder wordt”, constateert Luman.

Een deel van de autobedrijven kan ter overbrugging een beroep doen op de Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor behoud van werkgelegenheid. Luman: “In Nederland hebben we die ­regeling voor werknemers van DAF, Scania en VDL, maar ze verschillen per land.”

Minder verhuur, minder leasecontracten

Nu er minder verkeer is, ontstaat er vanzelfsprekend minder schade. Dat voelen bedrijven die zich met schadeherstel bezighouden. Daarnaast melden zowel leasemaatschappijen als autoverhuurbedrijven een daling in de vraag.

De Europese auto-industrie richt zich er nu vooral op om het hoofd ­boven water te houden. Strengere ­uitstootnormen halen wordt nu een stuk moeilijker, verwacht Luman. “Dat moet operationeel haalbaar zijn. Als de productie stilligt, loopt de ontwikkeling van schonere motoren en verdere elektrificatie van het wagenpark vertraging op. Volkswagen blijft vasthouden aan de introductie van zijn elektrische ­model ID.3, maar de grote vraag zal bij alle fabrikanten zijn: hoe lang gaat dit nog duren?”

Lees ook:

Auto-industrie bevriest onder handelsoorlog

De mondiale handelsoorlog kent geen winnaars en remt de toekomstplannen van autofabrikanten. Zo gaat Volvo nog even niet naar de beurs.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden