Verkoopcijfers

De aankoop van die nieuwe auto stellen we nog even uit

Bezoekers van een beurs voor vijftigplussers bekijken een auto. Beeld HH

Hogere belastingen en een afgenomen consumentenvertrouwen halen de verkoop van nieuwe auto’s omlaag. Toch komt het goed, verwacht expert Max Erich.

Het is voorlopig geen best jaar voor de Nederlandse autodealers. In het eerste kwartaal van 2019 nam de verkoop van nieuwe personenauto’s vergeleken met diezelfde periode vorig jaar al met ruim 14 procent af en die dalende lijn zet zich voort. In augustus werden 34.230 nieuwe auto’s op kenteken gezet, terwijl dat er in ­augustus 2018 nog bijna 41.000 waren, zo maakten brancheorganisaties Bovag, Rai en dataleverancier RDC bekend.

De daling is al het hele jaar aan de gang: over de eerste acht maanden van 2019 komt de verkoop ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar 11 procent lager uit, met 293.646 verkochte nieuwe personenwagens.

“Zowel de zakelijke als de particuliere verkopen lopen niet geweldig”, zegt Max Erich, sectoreconoom ­automotive bij ING. “Het consumentenvertrouwen is in 2018 sterk teruggelopen en dat vertrouwen is juist een belangrijke stimulans voor de aanschaf van nieuwe auto’s.”

Gebruikte auto’s zijn interessanter

Daarnaast maakt de stijgende trend in de bpm-belasting nieuwe auto’s minder aantrekkelijk. De bpm (belasting van personenauto’s en motorrijwielen) is een heffing die je betaalt bij de aanschaf van een voertuig. De hoogte ervan is afhankelijk van de nieuwprijs, uitstoot en leeftijd van de auto. Erich: “Door de hoge bpm is het in Nederland voor particulieren vaak interessanter om een gebruikte auto te kopen. Die markt doet het dan ook nog steeds erg goed.”

De specialist van ING is ondanks de magere cijfers niet pessimistisch over de markt voor nieuwe personenauto’s. “Hoewel de autoverkoop tot en met augustus 2019 fors achterloopt op vorig jaar, is de situatie ook weer niet desastreus. Als je kijkt naar de jaren 2013 tot en met 2018 dan werden in de periode januari tot en met augustus alleen in 2018 meer ­auto’s nieuw geregistreerd.”

Best verkochte automerken in Nederland, augustus 2019

1.Volkswagen (4935 – 14,4 procent marktaandeel)
2.Opel (3072 – 9 %)
3.Toyota (2221 – 6,5 %)
4.Peugeot (2076 – 6,1 %)
5Kia (1969 – 5,8 %)

De laatste cijfers zijn bovendien sterk vertekend. Dat heeft te maken met de invoering van de emissietest WLTP per 1 september vorig jaar. Deze nieuwe meetmethode voor brandstofverbruik maakt auto’s duurder, waardoor veel mensen destijds nog snel een auto kochten vóór de verplichte test.

Erich verwacht dat de zakelijke leasemarkt misschien wel voor een eindspurt kan zorgen in het laatste kwartaal van 2019. “Eind 2015 zijn enorm veel leaseauto’s ingezet vanwege toen nog bestaande subsidies en een lage bijtelling op plug-in hybrides en volledig elektrische ­auto’s”, zegt hij. “Met een gemiddelde looptijd van leasecontracten van een kleine vier jaar komen die auto’s een keer in aanmerking voor vervanging.”

Aanbod stekkerauto’s te klein

Dat bedrijven daar kennelijk nu nog niet toe overgaan, heeft te maken met hun streven naar een lage bijtelling, een belastingheffing die verplicht is voor mensen die in een auto van de zaak rijden. “Alleen volledig elektrische auto’s komen daarvoor in aanmerking en het aanbod daarvan is nog steeds krap. Dat leidt tot vertraging in of uitstel van registraties.” Door het krappe aanbod en de plannen van het kabinet om de ­bijtelling in 2020 te verdubbelen, is aan de vraag naar fiscaal vriendelijke stekkerauto’s momenteel nauwelijks te voldoen.

Private lease ten slotte, de laatste jaren sterk in opkomst, krijgt een knauw als het consumentenvertrouwen laag is, weet Erich. “Je gaat ­immers een contract voor langere tijd aan. Toch trekt private lease nog zeker mensen naar nieuwe auto’s.”

Erich sluit niet uit dat de autoverkopen aan het eind van het jaar volledig zijn hersteld: “Alles in ogenschouw nemend verwacht ik dat het aantal nieuwe registraties van personenauto’s in 2019 uitkomt op zo’n 425.000 tot 435.000. Dat is ongeveer het langjarig gemiddelde.”

Lees ook:
Run op stekkerauto’s door voorgenomen belastingverhoging

Autokopers hebben haast nu het kabinet de bijtelling voor elektrische lease-auto’s wil verdubbelen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden