Gedupeerd

Dagelijks 4 of 5 rechtszaken om coronavouchers luchtvaartmaatschappijen

Reizigers met mondkapjes op Rotterdam The Hague Airport. Beeld Jeffrey Groeneweg, ANP

Gedupeerde reizigers hebben nog steeds moeite om hun geld terug te krijgen van vliegtuigmaatschappijen. Claimbureau Aviclaim, dat 4100 mensen bijstaat, voert zo’n 4 of 5 rechtszaken per dag. 

Luchtvaartmaatschappijen moeten vanaf 1 oktober binnen zeven dagen de kosten van geannuleerde vluchten terugbetalen. Nu geldt een termijn van zestig dagen. De Consumentenbond ontving sinds maart ongeveer 1400 klachten. “De belangrijkste klacht is dat mensen nu lang wachten op een voucher of geld.” Volgens de bond is ‘alles op papier nu geregeld’ maar lopen reizigers nog vaak tegen een muur aan. 

Dat merken ook de claimbedrijven, die voor gedupeerde reigers rechtszaken voeren. EUclaim begeleidt 3500 claimers. “Mensen hebben gewoon recht op hun geld. Wanneer bedrijven een dagvaarding ontvangen, betalen zij meteen.” Claimbureau Aviclaim heeft 108 rechtszaken lopen. “Meestal schikken ze en soms komt het voor de rechter. De meeste consumenten krijgen hun geld dan terug.” Het totaalbedrag van die zaken is bijna 175.000 euro. Volgens Aviclaim betalen KLM en Transavia de afgelopen tijd beter uit.

Speciaal team

Transavia richtte ook een speciaal team op om de betalingen te verwerken. De budgetmaatschappij annuleerde vluchten van ruim 2 miljoen passagiers. “Het aanstellen van een nieuw team heeft geleid tot de verwerking van ruim 265.000 boekingen van in totaal 1,1 miljoen passagiers. Zij hebben hun geld ontvangen. De overige 0,9 miljoen passagiers hebben hun vlucht omgeboekt of gaan dat mogelijk nog doen.” Transavia heeft ongeveer 106 miljoen euro aan tickets terugbetaald van 1,1 miljoen passagiers.

Andere luchtvaartmaatschappijen willen niet laten weten hoeveel mensen een voucher hebben gekregen of hun geld terug hebben gevraagd. (ANP)

Lees ook:

Reis geannuleerd? Voucher accepteren is niet verplicht

Een voucher verstrekken na annulering van een reis is toegestaan. Maar klanten van reisorganisaties zijn niet verplicht zo’n voucher te accepteren. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden