Economie

DAF vreesde het ergste, maar kreeg opnieuw vertrouwen in de toekomst

De DAF-fabriek in Eindhoven heeft zich snel aangepast op de coronamaatregelen. Ook de president directeur van DAF, Harry Wolters, draagt op de werkvloer gezichtsbescherming.Beeld Roos Pierson

DAF vreesde in maart het ergste. De verkoop van vrachtwagens was volledig ingestort en de productie leek heel ingewikkeld. Maar inmiddels is het aantal orders bijna terug op het oude niveau. 

Een vrachtwagencabine zakt vanaf een transportband aan het plafond op een gereedstaand chassis. Een monteur bevestigt een mobiel plexiglas scherm aan de voorkant van de truck. Even later staan hij en zijn collega aan weerszijden van die draagbare afscheiding kabels te monteren. Net als alle collega’s dragen de twee mondkapjes. Daar is geen soebatten over mogelijk: iedereen bij de DAF-fabriek in Eindhoven draagt binnen verplicht een mondkapje zodra hij staat en beweegt.

Bij sommige statische werkstations in de productiehal hebben mensen geen masker voor maar een gezichtsscherm op. Bescherming tegen corona spreekt hier inmiddels net zo vanzelf als veiligheidsschoenen, een veiligheidsbril en gehoorbescherming. Niemand doet daar moeilijk over, zegt DAF-directeur Harry Wolters: “Veiligheid is al jaren een belangrijk punt. De medewerkers worden daar ook in getraind. Van machogedrag dat het niet hoeft, hebben wij geen last meer.”

De truck schuift inmiddels naar het volgende werkstation, een nieuwe cabine zakt op een nieuw chassis. DAF produceert in Eindhoven momenteel 160 trucks per dag. Nog niet het aantal van voor corona, maar het komt in de buurt. Een verdere productieverhoging zit in de pijplijn. Vorig jaar produceerde DAF ruim 64 duizend trucks, waarvan 8 procent voor de Nederlandse markt. Op Europees niveau heeft het bedrijf in de zware klasse een marktaandeel van 15,8 procent, vergelijkbaar met andere grote spelers als Mercedes, Volvo en Scania. Wat trekkers betreft is het zelfs marktleider.

Herstelde markt

De totale omzet in 2019 bedroeg 5,7 miljard. Zo goed pakt dit jaar zeker niet uit, maar de truckmarkt heeft zich verrassend goed hersteld, zegt Wolters. Dat zie je ook terug op de Duitse snelwegen, waar het aantal tolkilometers voor vrachtwagens inmiddels weer vrijwel op het niveau van eind vorig jaar ligt. Distributie en vervoer blijven nodig, al klagen transportbedrijven vaker dan andere jaren dat ze zonder retourrit terug moeten rijden. “Er zijn in de sector uiteraard enorme verschillen, maar zelfs op het dieptepunt van de coronacrisis werden er vrachtwagens besteld.”

Toch durfde Wolters niet op zo’n herstel te hopen toen op 20 maart de hele productie bij DAF vanwege corona werd stilgelegd. Niemand waagde zich destijds aan een voorspelling over de toekomst, en bij veel medewerkers leidde dat tot onzekerheid. Gelukkig, zegt hij, kwam de regering met de NOW (Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid), de financiële maatregel om de werkgelegenheid veilig te stellen. 

Die staatssteun was echt heel belangrijk. Wolters: “Als je in een noodsituatie gaat reorganiseren, en vervolgens blijkt dat je toch door kunt, ben je inmiddels wel een deel van je mensen kwijt. Daarmee verlies je veel kennis, terwijl je die juist vast moet houden voor het moment dat je de productie weer moet verhogen. Bovendien moeten innovatieprogramma’s doorgang vinden.”

Concentreren op de toekomst

Het werk op de afdeling R&D (research & development) is ondanks corona dan ook gewoon doorgegaan. Midden in de crisis kwam DAF zelfs met een nieuwe elektrische truck met een groter bereik. Wat Wolters betreft krijgt dergelijke overbruggingssteun voor noodsituaties dan ook een vast karakter, net als in bijvoorbeeld Duitsland.

Ook de werkgelegenheid stond dankzij de NOW-regeling waarmee het personeel kon worden doorbetaald, niet ter discussie. “Dat was van enorm belang, want daardoor kon iedereen zich concentreren op de toekomst en meedenken over de vraag hoe we het bedrijf zo konden inrichten dat we coronaproof kunnen produceren.” Dat betekende op sommige plekken een totale herinrichting en tot nieuwe werkprocedures. 

De koffiepauze is wel minder gezellig geworden: bij alle koffiehoeken staan plexiglas schermen op de tafels. Met de huidige maatregelen heeft de DAF-directeur er alle vertrouwen in dat het bedrijf in de huidige tweede golf veilig door kan produceren.

Behalve veiligheidsmaatregelen kunnen DAF-medewerkers met verkoudheidsklachten of koorts getest worden op corona bij een commercieel bedrijf. Nu het aantal besmettingen in Nederland weer snel toeneemt, wordt daar steeds meer gebruik van gemaakt, zegt Wolters. “Mensen kunnen meteen terecht en krijgen de uitslag binnen 24 uur.” Dat is niet alleen voor de betrokkenen, maar ook voor het bedrijf van belang, want ook bij DAF geldt: iedereen wil zo snel mogelijk weten waar hij aan toe is.”  

Lees ook:

De autobranche ligt plat en dat raakt bijna 14 miljoen Europeanen.

De Europese auto-industrie voelt de pijn van de maatregelen. De productie daalt, fabrieken gaan dicht en de banen van ruim 1,1 miljoen Europeanen in de automobielindustrie staan op de tocht.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden