Mensen genieten op een terrasje aan een gracht in Amsterdam.

Virus

Coronavirus raakt Nederlandse transport, industrie en horeca

Mensen genieten op een terrasje aan een gracht in Amsterdam.Beeld ANP

Het nieuwe coronavirus zit in Nederland vooral de transportsector, de industrie en horeca dwars. In de zakelijke dienstverlening en de bouw zijn daarentegen nauwelijks effecten merkbaar. Ook boeren maken zich maar beperkt zorgen, omdat de vraag naar agrarische producten aardig op peil blijft, constateren economen van ING. “Mensen blijven immers altijd eten en drinken.”

Het is volgens de bank nog te vroeg om nu al een cijfermatige analyse te geven van de economische impact van de virusuitbraak. Maar dat verschillende sectoren worden geraakt is wel duidelijk, zeker nu het virus ook in Nederland rondwaart. Om te beginnen is het in de zorg nu stukken drukker dan normaal.

Er is sinds eind januari daarnaast veel minder reisverkeer tussen Europa en China, veel vluchten zijn geschrapt en de visa-uitgifte is verstoord. Niet alleen de luchtvaart en transport en logistiek voelen dat, ook het toerisme vanuit China naar Nederland staat daardoor op een laag pitje. Ondertussen passen ook Nederlanders en Europeanen hun reisgedrag aan. Doordat de situatie van dag tot dag verandert, is de kans op annuleringen groter en zijn er mensen die hun beslissing over hun vakantie even uitstellen. Dat laatste kwam ook in een eerder rapport van ABN Amro al aan bod. Verder worden veel evenementen en congressen afgelast.

Ook in de groothandel gaat de uitbraak volgens ING niet ongemerkt voorbij, mede door een tijdelijk tekort aan containercapaciteit. Exporteurs krijgen behalve met vraaguitval te maken met oplopende transportkosten: voor uien zijn deze inmiddels twee tot drie keer zo hoog als normaal. De bloemenexport naar China liep in januari al terug met meer dan een kwart.

Thuiswerken

De industrie heeft vooral last van vertraging in de toelevering van grondstoffen en halffabricaten die de productie verstoren. Ook is er vanuit landen als China en Zuid-Korea nu minder vraag naar Nederlandse producten, zoals chips voor de auto-industrie. Volgens ING heeft de chemische industrie mogelijk de minste hinder. Naar bepaalde producten is zelfs extra vraag omdat de productie in China is uitgevallen.

De ene sector is ook veel beter in staat om zich aan te passen in tijden van crisis dan anderen. Zo heeft de horeca veel flexibele arbeidskrachten en kunnen zij bij minder klanten dus snel de loonkosten omlaag brengen. In veel sectoren kunnen werknemers ook makkelijk thuiswerken indien nodig. Bijna de helft van de werkenden geeft aan dat ze bijna volledig thuis kunnen werken als het moet. Dan zijn de gevolgen voor dat bedrijf doorgaans klein. 

In de winkelstraat spelen verschillende effecten door elkaar. Zo zijn de voorraden van sommige artikelen uit Azië nu schaarser. Een flinke deuk in het consumentenvertrouwen zou kunnen leiden tot uitstel van grote aankopen. Maar de kans is wel groot dat er na de crisis een opleving komt, dus dat mensen dan juist weer meer gaan kopen, aldus ING.

Lees ook:

Geen Chinezen meer op de Zaanse Schans, dat brengt de Nederlandse reisbranche in de problemen.

Het coronavirus raakt het toerisme wereldwijd flink, maar de Nederlandse vakantieganger blijft vooralsnog nuchter.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden