Uitkeringen

Coronajaar is succesverhaal geworden voor UWV

 Werknemers van het UWV bekijken in april 2020 de aanvragen die binnenkomen bij het loket overbrugging werkbehoud (NOW-regeling).  Beeld ANP, Evert Elzinga
Werknemers van het UWV bekijken in april 2020 de aanvragen die binnenkomen bij het loket overbrugging werkbehoud (NOW-regeling).Beeld ANP, Evert Elzinga

Ruim 1200 mensen extra had het UWV vorig jaar nodig voor al het werk dat de coronapandemie veroorzaakte.

Het was ongekend wat er gebeurde in maart 2020, meldt het jaarverslag van het UWV. Het coronavirus kwam ons land binnen en werkgevers begonnen massaal beroep te doen op de regeling voor werktijdverkorting. Zo massaal dat al snel duidelijk was dat deze regeling niet meer uitvoerbaar was. Tegelijkertijd nam het aantal WW-aanvragen explosief toe. Ook onhoudbaar.

In een razend tempo is toen de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) tot stand gekomen voor noodlijdende bedrijven. Op 6 april ging het NOW-loket open: op die dag ontving het UWV ruim 35.000 digitale aanvragen en zeker vierduizend telefoontjes. ‘Uitzonderlijk’, zegt Maarten Camps, sinds september 2020 voorzitter van de raad van bestuur van UWV, in een toelichting op het jaarverslag dat woensdag verschijnt.

Hij is trots op zijn personeel. De afwikkeling van de NOW-regeling ging relatief soepel. Camps: “Het geheim is dat de NOW-regeling heel eenvoudig is. Althans, het was een generieke regeling met weinig uitzonderingen. Er waren en zijn nog wel vragen en opmerkingen, bijvoorbeeld waarom een bepaalde groep niet in aanmerking komt of waarom er niet voor een andere datum is gekozen. Maar dankzij de eenduidigheid was het mogelijk om het allemaal in zo’n korte tijd op te zetten en vol te houden.”

Minder controle

Voor de enorme drukte met de WW-aanvragen moest het UWV 600 extra uitkeringsdeskundigen aantrekken. In april ontving het UWV vier keer zoveel aanvragen als in de maanden ervoor. In totaal kwamen er in 2020 wel 479.000 aanvragen voor een werkloosheidsuitkering binnen, veel meer dan het jaar ervoor; toen waren het er 330.000. Camps: “Onze medewerkers hebben hard doorgewerkt, ook in de avonden en weekenden.”

In totaal heeft het UWV vorig jaar ruim 1200 extra mensen aangetrokken. “We hebben ook enkele taken laten zitten door corona. Zo was er minder controle”, vertelt Camps. Normaliter moeten mensen met een WW-uitkering met grote regelmaat verantwoording afleggen over hun sollicitatie-activiteiten. Als je niet hard genoeg je best doet om werk te vinden, dan kan het UWV de uitkering verlagen. In 2020 is daar veel minder op gelet.

Behalve het tekort aan mankracht zat daar ook een humane reden achter: veel werkzoekenden maakten zich zorgen over hun eigen gezondheid en/of die van hun huisgenoten als zij buiten de deur zouden werken. Daarom heeft het UWV in overleg met het ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid afgesproken om bepaalde vormen van handhaving tot eind 2020 niet uit te voeren, zoals bij onvoldoende solliciteren of het weigeren van een passend werkaanbod.

Minder faillissementsuitkeringen

Al met al resulteerde dat in zeer tevreden klanten. De werkgevers gaven de uitkeringsorganisatie een 7,2 als cijfer, terwijl dat het jaar ervoor nog een 6,5 was. En de uitkeringsgerechtigden gaven een 7,4 – ook flink hoger dan in 2019. “Ik denk dat de mensen het hebben gewaardeerd dat we onze dienstverlening gewoon zijn blijven aanbieden ondanks corona”, zegt Camps. Dat was nog een hele klus, vertelt hij, want in twee weken tijd moesten 17.000 werknemers van UWV hun werkplek verplaatsen naar hun huis.

Ondanks de vele beperkingen door het coronavirus had het UWV minder faillissementsuitkeringen te verstouwen dan het jaar ervoor. Het waren er ‘maar’ 21.600 in 2020. Wel verdubbelde het aantal ontslagaanvragen bijna, naar 31.000. Als een steunpakket van de overheid afliep, namen die aanvragen snel toe. Het UWV moest voor deze taak 60 extra mensen aantrekken om alles tijdig te kunnen afhandelen.

Voor mensen die worden ontslagen, wil het UWV in de toekomst nog meer betekenen. Middels regionale mobiliteitsteams wil het uitvoeringsinstituut met gemeenten en sociale partners passende begeleiding naar werk bieden aan mensen die als gevolg van de coronacrisis dreigen te worden ontslagen. Het is de bedoeling om uiteindelijk in 35 arbeidsmarktregio’s een regionaal mobiliteitsteam te hebben. De behoefte aan ondersteuning bij werkgevers en werknemers is vooralsnog ‘niet groot’, meldt het jaarverslag, maar het UWV heeft er vertrouwen in dat dat in de toekomst wel zo zal zijn.

Lees ook:

De nieuwe baas van het UWV wil juist loketten openen

Het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) heeft ambities, zoals meer klantencontact, er ook zijn voor mensen met een baan, en een nieuw systeem voor medische beoordelingen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden