Keuken kopen

Consumentenbond: Keukenboer Mandemakers zet klanten onder druk

De woonboulevard in Heerlen. Beeld ANP
De woonboulevard in Heerlen.Beeld ANP

Klanten ervaren hoge druk als ze in een zaak van De Mandemakers Groep (DMG) rondkijken. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. 

De Consumentenbond heeft kritiek op keukenverkoper De Mandemakers Groep (DMG), omdat klanten veel meer onder druk zouden worden gezet bij het kopen van een keuken dan bij andere bedrijven. Ook is het advies vaak matig, zegt de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. Daarbij werden ruim 1500 consumenten gevraagd naar hun ervaringen en werd een steekproef gedaan bij keukenwinkels.

Ruim een kwart (28 procent) van de ondervraagden voelde zich onder druk gezet door de verkoper. Vooral Brugman, Grando, Keuken Kampioen, Keukenmaxx, KeukenConcurrent, KüchenDirect, Mandemakers Keukens, Nieuwenhuis Keukens, Piet Klerkx, Tulp Keukens en Wooning maken zich daar schuldig aan. Zij zijn allemaal onderdeel van DMG.

Bij deze winkels voelde 57 procent van de consumenten de verkoopdruk. Bij andere winkels ligt dat percentage veel lager (15 procent). Ikea springt er in positieve zin uit: 97 procent van de kopers ervoer geen enkele druk, aldus de bond.

Urenlange gijzelingen

Consumenten klagen over onduidelijke offertes, die ze vaak niet meekrijgen, en over de vele vage kortingen die zogenaamd maar een dag gelden. Ook storen ze zich aan de urenlange ‘gijzelingen’, waarin de verkoper ze aan de praat houdt en waarna ze bijna geen ‘nee’ meer durven te zeggen.

Over het verstrekte advies zijn ook veel klanten niet tevreden. Van de consumenten die een winkel van DMG bezoeken is 38 procent tevreden. Bij andere winkels ligt dit percentage op 73 procent.

Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, noemt DMG hardleers. “In 2017 kwam de keten ook al slecht uit ons onderzoek. Helaas moeten we vaststellen dat er in de tussentijd niets veranderd is. Wij vinden deze handelswijze volstrekt onacceptabel en hebben de Autoriteit Consument en Markt dan ook geïnformeerd over onze bevindingen.”

DMG laat in een reactie weten ook zelf uitgebreid de klanttevredenheid te onderzoeken. De scores die het bedrijf daarbij haalt, zouden juist wijzen op een zeer hoge klanttevredenheid. De keukenverkoper stelt verder dat het niet in het eigen belang is om klanten onder druk te zetten om keukens te kopen die ze eigenlijk niet willen. “Als er klanten zijn die dat zo ervaren hebben dan spijt ons dat en gaan we in gesprek met hen als ze dat bij ons aangeven.”

Lees ook:

Keukenbedrijven krijgen veeg uit de pan voor misleiding: 1 miljoen euro boete

Keukencentrum Mandemakers, Brugman Keukens en Keukenconcurrent hebben van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) boetes gekregen wegens het misleiden van consumenten tijdens de verkoop van keukens op beurzen, tussen 2015 en 2017.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden