China

Chinezen boycotten kledingbedrijven na kritiek op behandeling Oeigoeren

Een man repareert een beschadigd logo van een winkel van de Britse keten Burberry in Shanghai. Burberry ligt, net als andere kledingbedrijven, in China onder vuur vanwege hun kritiek op de behandeling van Oeigoeren in de provincie Xinjiang.  Beeld EPA
Een man repareert een beschadigd logo van een winkel van de Britse keten Burberry in Shanghai. Burberry ligt, net als andere kledingbedrijven, in China onder vuur vanwege hun kritiek op de behandeling van Oeigoeren in de provincie Xinjiang.Beeld EPA

Dreigende sancties en oproepen tot boycots: China reageert op maatregelen die de Britse regering heeft afgekondigd tegen het land.

Het Chinese ministerie van buitenlandse zaken heeft sancties aangekondigd tegen Britse organisaties en functionarissen omdat zij ‘leugens en desinformatie’ over de situatie in de provincie Xinjiang zouden verspreiden.

Met de sancties reageert China op maatregelen die Groot-Brittannië eerder deze week tegen China afkondigde. Volgens de Britten schendt China de mensenrechten van de Oeigoeren, een grotendeels islamitische bevolkingsgroep. Zij worden in kampen opgesloten, gemarteld en gesteriliseerd en moeten dwangarbeid verrichten, zeggen mensenrechtenactivisten en deskundigen van onder andere de Verenigde Naties. Sommige Europese regeringen en de VS bestempelen de acties van Peking in Xinjiang als genocide.

Chinese acteurs staakten hun reclame-activiteiten voor Burberry, Nike en Uniqlo

De Chinese sancties treffen vier organisaties, waaronder de mensenrechtencommissie van de Conservatieve Partij in Groot-Brittannië, en negen personen. Zij en hun familieleden mogen niet meer op Chinees grondgebied komen en Chinezen mogen geen zaken meer doen met hen.

Dat verschillende kledingbedrijven zorgen hebben geuit over dwangarbeid in Xinjiang heeft eveneens kwaad bloed gezet. Op Chinese sociale media riepen mensen elkaar op om producten van H&M, Nike en Adidas niet meer te kopen. Datzelfde geldt voor de Japanse merken Uniqlo en Muji. Diverse bekende Chinese acteurs staakten hun reclame-activiteiten voor bedrijven als Burberry, Nike en Uniqlo. De naam van H&M is niet meer terug te vinden op een belangrijk e-commerceplatform van het grote Chinese webwinkelconcern Alibaba en ook niet meer op kaarten van Apple en Baidu. De winkels zijn via Google Maps nog wel te vinden. H&M China kwam vanwege de ophef met een korte verklaring. Daarin benadrukt het bedrijf dat het geen politieke stelling inneemt.

De ophef begon nadat Chinese jongerenorganisaties met boze verklaringen kwamen richting de westerse bedrijven die ‘valse geruchten’ zouden verspreiden, maar ondertussen wel geld verdienen in China. Dat de kwestie nu oplaait, is opmerkelijk. De berichten waar de Chinezen op reageren, stonden al langer op de websites van de bedrijven en zijn de laatste tijd niet gewijzigd. De acties lijken daarom eerder een reactie op recente internationale ontwikkelingen. Onlangs legden ook de Europese Unie en de Verenigde Staten China sancties op vanwege mensenrechtenschendingen.

Lees ook:

EU legt China sancties op vanwege onderdrukking Oeigoeren

Het onderdrukken van de bevolking in Xinjiang komt China op Europese strafmaatregelen te staan. Onterecht, volgens Peking.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden