Dataverzameling

China ontketent heksenjacht op ‘oneerlijk’ Tesla

Chinezen in een auto van Tesla, model Y, tijdens de 19e Shanghai International Automobile Industry Exhibition op 19 april 2021. Beeld EPA
Chinezen in een auto van Tesla, model Y, tijdens de 19e Shanghai International Automobile Industry Exhibition op 19 april 2021.Beeld EPA

Tesla heeft geen respect voor de Chinese klanten, schrijft een Engelstalige Chinese krant. De Amerikaanse producent is na H&M het volgende buitenlandse bedrijf dat in China onder vuur komt te liggen.

Toen beveiligers mevrouw Zhang van het dak van de Tesla sleurden, op de autoshow in Shanghai, zag het er niet goed voor haar uit. Wie de orde verstoort, vindt in China zelden het recht aan haar kant. Wat bezielde Zhang om op de auto te klimmen? Ze bleek een gedupeerde Tesla-klant. En ze was de enige niet. Het incident leidde tot een heksenjacht tegen het Amerikaanse autobedrijf dat, zo schreef de Global Times, ‘geen respect toont voor Chinese klanten’.

Tesla ‘oneerlijk’ tegen Chinese klanten

Zhang had in haar thuisstad Zhengzhou een aanrijding gehad met haar Tesla. Het lag aan de remmen, dacht ze, en ze ging verhaal halen in de showroom. Ze wilde de data zien die haar auto in de dertig minuten vóór het ongeluk had gegenereerd, maar het Tesla-personeel weigerde haar die inzage te geven. Een ander bureau zou het probleem met haar remmen gaan onderzoeken.

Tesla bood een dag later excuses aan, en zei dat het de data zou overdragen, zoals geëist door de lokale toezichthouder in Zhengzhou. Maar het was te laat. “Een groot bedrijf heeft een grote verantwoordelijkheid”, zei persbureau Xinhua in een commentaar. De Global Times noemt het Amerikaanse bedrijf ‘oneerlijk’ tegen Chinese klanten, en citeert expert Feng Shiming: “Waar komt hun zelfvertrouwen vandaan nu geen enkele derde partij heeft aangetoond dat de auto géén kwaliteitsproblemen heeft?”

Dataverzameling en -opslag

Tesla verkoopt bijna een derde van al haar auto’s in China. Een deel ervan wordt in Shanghai geproduceerd, en eind vorig jaar bleek dat die productie onder grote druk staat. Veel auto’s die er van de lopende band komen, zijn ondermaats en hebben kwaliteitsproblemen, zeiden medewerkers in een uitgebreid verslag door PingWest, een Chinese website gespecialiseerd in technologie.

Het moet over zijn met het ‘aanbidden’ van buitenlandse merken, is de boodschap van het artikel. Eerder lag het bedrijf H&M in China onder vuur. In het geval van de autobouwer is de data die het verzamelt een gevoelig punt. Vorige maand werd bekend dat Tesla-auto’s niet werden toegelaten tot militaire locaties. De camera’s op de auto’s zouden een veiligheidsrisico vormen.

Tesla-topvrouw Grace Tao haastte zich te zeggen dat de data in China wordt opgeslagen – zoals het hoort. Volgens de regels moet data die in China gegenereerd wordt, ook daar worden opgeslagen. De regering in Beijing zoekt nog naar een manier om die data – met name die verzameld zijn door commerciële bedrijven – op een goede manier te beschermen.

Lees ook:

De ‘groene’ wijze waarop Tesla (eindelijk) winst maakt

Tesla maakt winst. Eindelijk. Maar waarop? Niet op zijn auto’s.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden