Koeriersbedrijven

Chauffeurs zonder papieren, geld wegsluizen: het gaat vaker fout dan goed bij koeriersbedrijven

Een werknemer van DHL stapelt pakketjes op in een vrachtwagen.Beeld Reuters

Bij koeriersbedrijven en hun onderaannemers is veel mis, ziet de Inspectie SZW. 

Het gaat vaker fout dan goed, blijkt uit onderzoek van de Inspectie SZW, voorheen de Arbeidsinspectie, naar de grote postbedrijven PostNL, DHL, DPD en GLS, dat NRC in handen kreeg. Zo rijden er mensen die geen werk hebben, maar wel een uitkering ontvangen in bezorgbusjes rond, voeren chauffeurs zonder geldige verblijfspapieren het werk uit en worden fictieve ondernemingen ingezet om geld weg te sluizen.

De afgelopen anderhalf jaar onderzocht de Inspectie ruim tachtig koeriersbedrijven en onderaannemers die de vier grote postbedrijven inhuren om hun pakketten te bezorgen. De aanleiding voor het onderzoek waren meldingen over misstanden. Dat onderzoek is nog niet afgerond en loopt volgens een woordvoerder van de Inspectie net zo lang door tot er geen misstanden meer zijn.

De Inspectie wil dat de vier grote postbedrijven hun verantwoordelijkheid nemen. “Wat wij horen is dat de contracten met de aannemers goed zijn. Maar daar gebeurt het niet. Het gaat mis bij de onderaannemers”, aldus de woordvoerder. De Inspectie heeft de postbedrijven een brief gestuurd om over de misstanden te praten. Alleen PostNL is daar vooralsnog op ingegaan.

Niet op de hoogte of oogluikend toestaan?

PostNL laat weten elk jaar op misstanden te controleren bij de bedrijven waarmee het samenwerkt voor pakketbezorging. Die moeten onder meer transportvergunningen hebben. Twaalf van de bedrijven wilden niet meewerken met de controle en zegden zelf de samenwerking met PostNL op. Met vier bedrijven is de samenwerking beëindigd omdat ze niet konden aantonen dat ze de zaken op orde hadden, aldus de PostNL-woordvoerder.

DHL zegt ‘zeer verbaasd’ te zijn over de uitkomsten van het onderzoek en laat weten zich niet in de bevindingen van de Inspectie te herkennen. DHL wil het onderzoek van de Inspectie eerst goed bekijken voor het op de uitnodiging ingaat. DPD en GLS waren nog niet bereikbaar voor commentaar.

Het is, volgens de inspectie, lastig te beoordelen of de vier grote pakketbezorgers echt niet op de hoogte zijn dat de regels overtreden worden, of dat ze dit oogluikend toestaan ‘omdat de business door moet gaan’. De Inspectie heeft 36 boetes opgelegd en 33 zaken zijn nog in behandeling. Uitspraken volgen in de komende maanden. De dienst verwacht dat er meer boetes bij zullen komen.

Een aantal onderzoeken ligt bij de opsporingstak van de Inspectie. Ook zijn er al drie onderzoeken overgedragen aan het Openbaar Ministerie (OM). De dienst sluit niet uit dat er daar meer bij komen. De Inspectie draagt onderzoeken over aan het OM als er sprake is van arbeidsuitbuiting of criminele activiteiten, zaken waarvoor het OM mensen kan vervolgen. 

Lees ook:

PostNL stopt met contracting in sorteercentra

PostNL stopt met het inzetten van personeel via onderaannemers in zijn pakketsorteercentra.

FNV: Tempo Team Outsourcing is postsorteerders miljoenen aan achterstallig loon schuldig

Randstad-dochter TTO is duizenden sorteerders die werkten bij PostNL miljoenen aan achterstallig loon schuldig, meent vakbond FNV. Pertinent onjuist, reageert Randstad.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden