Coronacrisis

CBS: Bedrijven zien toekomst weer wat positiever tegemoet

Een horecaondernemer aan het werk in restaurant de Coster in Haarlem. De horeca moet de komende drie weken al om 22 uur de deuren sluiten. Beeld ANP, Remko de Waal
Een horecaondernemer aan het werk in restaurant de Coster in Haarlem. De horeca moet de komende drie weken al om 22 uur de deuren sluiten.Beeld ANP, Remko de Waal

Het aantal ondernemers dat erop vertrouwt om minstens nog een jaar te blijven bestaan, is tussen juni en september in bijna alle sectoren gestaag toegenomen.

Welke ondernemer durft er nog in de toekomst te kijken? Dat zijn vooral de bedrijven die al enige tijd de transitie naar een online bestaan hebben ingezet, of die dat sinds maart in een sneltreinvaart zijn gaan doen. Al kan natuurlijk niet elke ondernemer dat. Een café-eigenaar kan wel bierpakketten thuis brengen, maar de pub is vooral populair vanwege de gezelligheid op het terras of vanwege de ambiance binnen.

De horeca ziet de toekomst dan ook somber tegemoet, blijkt uit nieuw onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Nog maar 43 procent van de ondernemers in de horeca heeft vertrouwen in de nabije toekomst. Al is dat wel al meer dan in juni, toen maar een kwart van de horecabedrijven een jaar dacht te kunnen overleven.

Door de goede zomer met weinig maatregelen is het vertrouwen bij de eigenaren van hotels, cafés en restaurants toegenomen. Althans, begin september toen het statistiekbureau de bedrijven ondervroeg. Dikke kans als CBS het weer zou vragen, nu de maatregelen opnieuw zijn aangescherpt en de openingstijden zijn beperkt, dat de hoop weer lager ligt dan de 43 procent.

Verschillen tussen sectoren

In de verhuur en handel in onroerend goed is het vertrouwen in het voortbestaan het hoogst: 78 procent van de bedrijven dacht het in september zeker nog wel een jaar te kunnen volhouden. Op de tweede plek volgt de informatie- en communicatiesector, waar 70 procent van de ondernemers dit vertrouwen begin september uitsprak.

In de meeste bedrijfstakken verwachtte meer dan de helft van de bedrijven begin september dat zij minstens nog een jaar zouden bestaan, meldt het CBS. Al kunnen er wel grote verschillen zijn tussen sectoren binnen dezelfde bedrijfstak. Zo verwachtte binnen de industrie 88 procent van farmaceutische bedrijven in september het minstens nog een jaar te kunnen volhouden en 78 procent van de bedrijven in de voedings- en genotmiddelenindustrie, terwijl amper 23 procent van de bedrijven in de basismetaal- en de auto- en aanhangwagenindustrie dit vertrouwen op hetzelfde moment had. De autobranche is zeer onzeker over wat haar te wachten staat. Twee derde van de bedrijven gaf aan niets te kunnen zeggen over het eigen voortbestaan.

Donkere wolken

Eveneens opvallend zijn de verschillen in de sector cultuur, sport en recreatie: 31 procent van de ondernemers in de kunst en 49 procent in de sport en recreatie heeft vertrouwen in het voortbestaan, tegenover 88 procent bij loterijen en kansspelen en 75 procent bij bibliotheken, musea en natuurbehoud. In de kunstsector wordt het vaakst aangegeven dat ondernemers zelfs vrezen al binnen een paar maanden hun zaak te moeten opheffen.

Ook in de transportsector zijn er grote verschillen in vertrouwen. Waar 84 procent van de post- en koeriersbedrijven de toekomst heel positief tegemoetziet, en zelfs een van de weinige sectoren is die tijdens de coronapandemie meer mensen in dienst neemt, zien bedrijven in de luchtvaart alleen maar donkere wolken. Bijna niemand in de luchtvaart durft met overtuiging te zeggen dat zijn bedrijf over een jaar nog actief is: slechts 1 procent van de ondernemers gaf dat aan. De meesten – 097 procent – gaven een veilig antwoord, namelijk dat ze de overlevingskansen echt niet in kunnen schatten.

Lees ook:

Werkgeversorganisaties vrezen een tweede lockdown: Hou je aan de regels!

De werkgeversorganisaties doen een klemmend beroep op hun achterban om de coronaregels te volgen. En zien ze in hun omgeving misstanden? Laat ze die dan melden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden