EuropaStrategische samenwerking

Brussel mikt op grote strategische industrieprojecten

Twee hogesnelheidstreinen, de Duitse ICE 3 (links, Siemens) en de Franse TGV (rechts, Alstom) komen binnen op het station Gare de L'Est in Parijs. De EU-commissaris van mededinging, Margrethe Vestager, verbood vorig jaar een fusie van de treindivisies van Alstom en Siemens.Beeld Reuters, Charles Platiau

De Europese industrie moet zich versterken door allianties te vormen. Volgens EU-commissaris Thierry Breton (interne markt) moet het succesvolle samenwerkingsproject van zeven landen bij de productie van batterijen voor elektrische auto’s als voorbeeld dienen. Op die manier kan de EU bijvoorbeeld auto’s ontwikkelen die op waterstof rijden. Hij stelt ook de vorming voor van allianties voor koolstofarme industrieën en grondstoffen en een project voor clouds en internetplatforms.

De Fransman presenteerde in Brussel de industriestrategie van de Europese Commissie voor een ‘wereldwijd concurrerend, groen en digitaal Europa’. Grootschalige samenwerkingsprojecten zijn het alternatief voor ‘Europese kampioenen’ om grootmachten Amerika en China het hoofd te bieden.

Geen heil in zulke superbedrijven

Opvallend is wel dat de EU-commissaris van mededinging, Margrethe Vestager, vorig jaar nog de fusie verbood van de treindivisies van het Franse concern Alstom en zijn Duitse branchegenoot Siemens. Brussel ziet geen heil in zulke superbedrijven, maar wel in allianties zoals het batterijproject. De commissie stemde eerder dan ook in met 3,2 miljard euro overheidssteun in die alliantie van onder andere Duitsland, Frankrijk, Italië en België.

De commissie wil ook de mededingingsregels moderniseren, met nieuwe regels om de verstorende effecten te beperken op de markt van buitenlandse bedrijven die zwaar worden gesteund door hun overheid. Ook moet ongewenste buitenlandse toegang tot Europese aanbesteding en fondsen worden aangepakt. Het gaat vaak om grote Chinese bedrijven. Ook wil Brussel het midden- en kleinbedrijf helpen met het terugdringen van administratieve rompslomp.

Lees ook: 

Geen fusie tussen Siemens en Alstom: Europese super-treinenbouwer van de baan.

De Europese Commissie heeft een streep gehaald door het plan van het Duitse Siemens en het Franse Alstom om hun treinendivisies samen te voegen. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden