Infrastructuur

Bouwbedrijf Heijmans waarschuwt voor achterstallig onderhoud aan bruggen en viaducten

De Haringvlietbrug, die de Hoeksche Waard met Noord-Brabant verbindt, is een van de bruggen die te lijden heeft onder veel achterstallig onderhoud. Beeld Arie Kievit
De Haringvlietbrug, die de Hoeksche Waard met Noord-Brabant verbindt, is een van de bruggen die te lijden heeft onder veel achterstallig onderhoud.Beeld Arie Kievit

Bij Nederlandse bruggen en viaducten zijn schrijnende situaties ontstaan door gebrekkig onderhoud, zegt Heijmans-topman Ton Hillen. Hij wil dat de overheid meer gaat investeren in het onderhoud en ook inzet op renovatie.

Volgens Ton Hillen, topman van bouw- en infrabedrijf Heijmans, is er veel achterstallig onderhoud. Hij verwijst naar de gebreken bij de Haringvlietbrug, die de Hoeksche Waard met Noord-Brabant en Goeree-Overflakkee verbindt. Aluminium platen die daar met klemmen aan de brug zijn bevestigd, trillen los door het verkeer dat over de brug rijdt.

Langdurige werkzaamheden zullen daar de komende jaren naar verwachting tot forse vertragingen leiden, tot frustratie van frequente gebruikers. Ook bij de A79 is het volgens Hillen mis. “Daar is een stalen constructie gemaakt bij een viaduct, uit angst voor verzakking. Dat is buiten iedere orde.”

Haarscheurtjes ontdekt

Onderhoud van bruggen, wegen en viaducten is al jaren een heikel punt. Veel ervan zijn al decennia oud en lopen op hun eind. Sommige op belangrijke transportroutes gelegen bruggen moesten al tijdelijk dicht, zoals de Merwedebrug waar in oktober 2016 haarscheurtjes ontdekt werden. Het stikstofbeleid zorgt er volgens Hillen bovendien voor dat grote onderhoudsaanbestedingen niet loskomen. “Dat is een zorg.”

Tientallen bruggen en tunnels lopen het gevaar om uit te vallen, onderzocht ingenieursbureau Sweco eerder. Ook TNO waarschuwt dat Nederland voor een grote opgave staat om de oudere infrastructuur te vernieuwen. Tijdens de crisisjaren daalden de investeringen in infra, terwijl de bevolking bleef groeien. Dat zou al voor een fors tekort in budgetten voor de aanleg van infrastructuur zorgen, becijferde het Economisch Instituut voor de Bouw.

‘Belgische toestanden’

Brancheorganisatie Bouwend Nederland waarschuwde onlangs voor ‘Belgische toestanden’ op de Nederlandse wegen, omdat Rijkswaterstaat niet genoeg infra-opdrachten afgeeft. Omwille van werkgelegenheid is veel onderhoud naar voren gehaald en de pot leeg. Dit terwijl andere potjes voor wegenbouw verstoffen, aldus voorzitter Maxime Verhagen. De voorman vraagt al jaren om meer geld voor infrastructuur.

Volgens Hillen is er wel geld, maar blijft het liggen. “We hebben grotere projecten die vertraagd zijn en waar wel geld voor gereserveerd is, maar dat niet gebruikt wordt. En aan de andere kant is er meer geld nodig voor onderhoud en beheer van infra. Dat is een rare manier van boekhouden.” Als oplossing stelt Hillen renovatie voor. “Dat is goedkoper dan straks slopen en opnieuw bouwen.” Wat ook meespeelt is dat bouwbedrijven huiverig zijn voor het aannemen van grotere infraprojecten. Die hebben in het verleden voor grote problemen gezorgd.

Lees ook:

Sluiting Haringvlietbrug dreigt Flakkee weer af te sluiten van de rest van het land. ‘Het is een life-line’

Het eiland Goeree-Overflakkee probeert te verhoeden dat het jarenlang praktisch afgesloten wordt van de rest van het land. Volgens Rijkswaterstaat is de Haringvlietbrug er zo slecht aan toe dat een van de twee rijstroken dicht moet. Een drama voor de regio, zeggen bestuurders.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden