EconomieHalfjaarcijfers Bam

Bouwbedrijf Bam bedenkt zich voortaan twee keer voordat het in giga-bouwprojecten stapt

Bouwbedrijf Bam werkt momenteel aan een opknapbeurt van de Afsluitdijk. Maar zulke grote projecten, daar zal het bedrijf in de toekomst niet meer zo snel op instappen.  Beeld Hollandse Hoogte / Nederlandse Freelancers
Bouwbedrijf Bam werkt momenteel aan een opknapbeurt van de Afsluitdijk. Maar zulke grote projecten, daar zal het bedrijf in de toekomst niet meer zo snel op instappen.Beeld Hollandse Hoogte / Nederlandse Freelancers

Bam bouwt zichzelf om naar een bouwbedrijf dat niet meer zoveel risico’s neemt.

Automobilisten die over de Afsluitdijk moeten, hebben voorlopig last van opstoppingen. Bouwbedrijf Bam is namelijk nog wel even zoet met de opknapbeurt van de dijk. Tot eind 2022 zit het concern daar onder de pannen. Toch zijn het projecten van dit kaliber waar het bedrijf uit Bunnik voortaan niet meer zo snel in zal stappen.

Bam (oorspronkelijke afkorting: Bataafsche Aanneming Maatschappij) presenteerde donderdag de halfjaarcijfers over 2021. Die waren best goed. De omzet kwam uit op 3,6 miljard euro, waar die in coronajaar 2020 nog net onder de 3 miljard bleef steken. Ook met de winst gaat het de goede kant op voor het bedrijf van bestuursvoorzitter Ruud Joosten.

Er bleef in de eerste zes maanden van dit jaar 20 miljoen euro onder aan de streep over. Eveneens beter dan een jaar geleden, toen nog ruim 234 miljoen euro verlies werd geleden. “Het is niet dat we al zeggen: we hebben de overwinning binnen”, vertelt Joosten. “Maar we liggen wel op koers om het bedrijf binnen drie jaar minder risicovol te laten zijn.”

Flinke financiële strop

Daar bedoelt de baas van Bam mee dat zijn bedrijf het zich niet opnieuw kan veroorloven als projecten veel te duur uitvallen, met alle gevolgen van dien. De woorden ‘zeesluis’ en ‘IJmuiden’ kun je bijvoorbeeld beter niet laten vallen bij het bouwbedrijf. Bam moest vorig jaar 112 miljoen euro afboeken omdat de klus rondom het plaatsen van deurkassen bij de zeesluizen in de IJmond faliekant uit de hand liep. Boekhoudkundig is die strop inmiddels afgerond, maar nog altijd buigt een commissie zich over de verdeling van de lasten met andere partners in die zeesluis-kwestie.

Als het aan Joosten ligt – die nu een jaar bestuursvoorzitter is bij Bam – gaat het bedrijf voortaan voorzichtiger te werk bij het binnenhalen van orders. Alle klussen waar meer dan 150 miljoen euro mee gemoeid is, zo is ruwweg het uitgangspunt, daar stapt Bam niet zomaar meer in. “Ja, dat betekent dat wij soms heel interessante projecten aan ons voorbij laten gaan. Wij moeten ons ombouwen.”

Onderhoudsprojecten

En dáár bedoelt Joosten mee dat Bam zich niet alleen moet richten op het bouwen van ziekenhuizen, kantoren of de aanleg van snelwegen, maar ook op het onderhoud ervan. Zo digitaal en duurzaam mogelijk. Met sensoren de kwaliteit van het asfalt meten, bijvoorbeeld. Met data en drones het wegennet in kaart brengen. Verbreding in de activiteiten in plaats van alleen verbreding van een weg.

Los van de financiële risico’s die standaard kleven aan grote bouwprojecten, komt er wat betreft Nederland nog een lastige hindernis bij voor bouwbedrijven als Bam: de stikstofkwestie. Er mogen niet zomaar overal huizen worden gebouwd en snelwegen worden aangelegd.

Joosten: “Stikstof is vooral voor de wegenbouw een enorm issue. Met name de verbreding van wegen is ingewikkeld. Bredere wegen zorgen immers voor meer auto’s.” Mede door zulke ‘risico’s’, zoals Bam het noemt, trekt de infra-tak van het bedrijf zich terug uit de klus om de A27 te verbreden. Toch een tender met een waarde van 800 miljoen euro.

Jaarlijks zo’n 3000 woningen

De bouw van woningen in Nederland loopt door stikstofregels ook vertraging op, merkt het bedrijf. Wel is de markt voor woningbouw gunstig. Bam koopt voortdurend grond op om daar, onder meer, huizen te gaan bouwen. Het bedrijf bouwt jaarlijks zo’n drieduizend huizen in Nederland.

Overigens investeerden buitenlandse overheden vorig jaar meer in grote bouwprojecten dan Nederland. Een demissionaire regering maakt grote uitgaven aan infrastructuur namelijk vrijwel onmogelijk.

Al met al herstelt Bam zich wel ten opzichte van vorig jaar om deze tijd, toen moest het bedrijf waar circa 17.000 werknemers werken, aankondigen honderden banen te schrappen. Met bijna 14 miljard euro aan nieuwe opdrachten zit het orderboek van het bouwbedrijf weer op het gebruikelijke niveau en is er volgens Joosten nu juist weer een structureel tekort aan personeel bij Bam: “We zijn er nog lang niet”.

Lees ook:

Nederlands bouwbedrijf Bam moet banen schrappen door blunders en pech. ‘Een pijnlijke beslissing’

Door corona en stikstof zijn de problemen acuut, maar de misère heeft dieperliggende oorzaken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden