737 MAX

Boeing betaalt miljardenboete om misleiden luchtvaartautoriteit

Een Boeing 737 MAX in Seattle, Washington.  Beeld AFP, Jason Redmond
Een Boeing 737 MAX in Seattle, Washington.Beeld AFP, Jason Redmond

Vliegtuigfabrikant Boeing betaalt een boete van 2,5 miljard dollar wegens het misleiden van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA. 

Boeing en het Amerikaanse ministerie van justitie zijn een schikking overeengekomen. De vliegtuigbouwer misleidde toezichthouders bij de keuring van het toestel 737 MAX, waarmee in 2018 en 2019 twee dodelijke crashes gebeurden. “De misleidende verklaringen, halve waarheden en omissies van Boeing-werknemers hebben de FAA belemmerd om de veiligheid van vliegpassagiers te kunnen garanderen”, aldus een van de aanklagers.

Het boetebedrag bestaat onder meer uit 500 miljoen dollar voor een fonds om familieleden en nabestaanden van de slachtoffers van de 737 MAX-crashes te compenseren. Ook wordt bijna 1,8 miljard dollar uitgetrokken voor een schadevergoeding aan klanten van Boeing, die lange tijd niet met hun aangekochte 737 MAX-toestellen konden vliegen.

Winst boven eerlijkheid

Bij de ongelukken met vluchten van het Indonesische Lion Air en Ethiopian Airlines kwamen 346 mensen om het leven. Bij de crashes speelde een defect aan sensoren van een veiligheidssysteem een rol. In plaats van 737 MAX-toestellen te behoeden voor een te steile stijgingsgraad, drukte dit zogeheten MCAS-systeem de neus van de vliegtuigen telkens naar beneden.

Boeing gaf in rechtbankdocumenten toe de Amerikaanse luchtvaartautoriteit verkeerd te hebben geïnformeerd over veranderingen in dit systeem, stellen de aanklagers. Daardoor ontbrak cruciale informatie over het MCAS-systeem uiteindelijk ook in handleidingen voor piloten van het nieuwe toestel. “Boeing-medewerkers verkozen winst boven eerlijkheid, door informatie achter te houden voor de FAA”, aldus het het ministerie van justitie.

1,2 miljoen dollar

Topman David Calhoun van Boeing noemt de miljardenschikking “een stap waarmee we op gepaste wijze erkennen dat we zijn tekortgeschoten”. In een verklaring aan het Boeing-personeel schrijft hij: “Ik geloof er sterk in dat we met deze uitkomst het juiste doen”. De schikking betekent niet dat de nabestaanden van de slachtoffers van de Ethiopische Boeing hun civiele zaak tegen de vliegtuigbouwer staken, zei een advocaat van de nabestaanden donderdag.

Boeing heeft in afgelopen zomer 90 procent van de rechtszaken geschikt die door familieleden van slachtoffers van de crash met een Boeing 737 MAX van Lion Air waren aangespannen. De vliegtuigbouwer maakte niet bekend hoeveel de families van de slachtoffers krijgen, maar bij een schikking in september 2019 werden zaken naar verluidt geschikt voor ieder 1,2 miljoen dollar.

De ongelukken met het toestel heeft Boeing diep in de rode cijfers geduwd. In 2019 leed het bedrijf een verlies van 636 miljoen dollar. En daar kwam in 2020 de coronacrisis nog overheen.

Lees ook:

Als er weer gevlogen gaat worden, mag dat binnenkort ook met de 737 Max van Boeing

Het ongelukstoestel van Boeing, de 737 Max, mag binnenkort weer vliegen. Maar het zal nog een tijd duren voor de vliegtuigfabrikant uit de rode cijfers is.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden