Autofabriek

BMW haakt af: 4500 banen op de tocht bij VDL Nedcar in Born

Premier Mark Rutte tijdens de onthulling van de Mini Countryman bij autofabriek VDL NedCar in 2016Beeld ANP

VDL Nedcar stopt eind 2023 met het bouwen van auto’s voor BMW. Daardoor staan banen voor ruim 4500 medewerkers op de tocht.

BMW heeft besloten om vanaf 2023 geen Mini Countrymans meer te laten maken in de Limburgse autofabriek VDL Nedcar. De Duitse autofabrikant wil de productie in zijn eigen fabrieken onderbrengen. Gesprekken over nieuwe contracten zijn op niets uitgelopen. Dat heeft industrieconcern VDL donderdag aan de duizenden werknemers bij zijn autotak laten weten. Door de beslissing van BMW staan nu banen voor ruim 4500 medewerkers op de tocht.

 VDL gaat nog op zoek naar andere opdrachtgevers in de auto-industrie, in de hoop daarmee mogelijk werkgelegenheid te behouden. Bij de zoektocht naar een nieuwe afnemer zal vooral buiten Europa gekeken worden. “Dat gaat vooral over Aziatische startups die elektrische auto’s willen laten bouwen”, zegt Nedcar-directeur Paul van Vuuren tegen de regionale omroep L1. “Dat is voor ons een grote kans. De meeste toetreders op de markt hebben geen eigen fabriek en daar ook geen behoefte aan. Ik heb geen glazen bol, maar ik heb er groot vertrouwen in dat wij straks weer andere auto’s bouwen.”

Maar vooralsnog is er niets. Het nieuws komt dan ook keihard aan voor de onderneming. “Wij hebben alles gedaan om BMW met een nieuwe vervolgorder langer dan tien jaar aan ons te binden. Vanwege de tijdgeest was deze wedstrijd helaas nu niet te winnen”, zegt president-directeur Willem van der Leegte van de VDL Groep. Met de tijdsgeest worden meerdere aspecten bedoeld: de inzakkende automarkt door de coronacrisis, de handelsoorlogen en de brexit.

Electrische auto's minder arbeidsintensief

“Maar het belangrijkste is de elektrificatie”, zegt Van Vuuren. Steeds meer auto's worden elektrisch. Dat maakt de productie eenvoudiger. Een benzinemotor moet helemaal opgebouwd worden en erin geplaatst en dat vraagt meer handelingen dan het plaatsen van een simpele elektrische motor met een accu. Dus er zijn minder mensen nodig, legt de directeur uit. 

Eerder werd al bekend dat BMW vroegtijdig wilde stoppen met het bouwen van de BMW X1 in de fabriek in Born.  Dat contract liep tot 2030, maar halverwege dit jaar keerde het tij en verbrak BMW de afspraak. De vraag naar het model was ingezakt door de coronapandemie en andere tegenzittende marktomstandigheden. Daarom zou de X1 nog maar tot 2023 in Born worden gemaakt. 

Nu hebben de Duitsers aan het concern laten weten dat er geen vervolgorder komt voor de Mini Countryman. In Limburg worden tevens cabrioversies van de Mini gemaakt. Daarover is volgens een zegsman van VDL nog geen besluit genomen, maar het bedrijf rekent erop dat die na 2023 ook niet meer in Nederland in elkaar gezet worden. Ook veel toeleveranciers van Nedcar kunnen in de problemen komen als de autoproductie wordt gestaakt, meldt CNV-bestuurder Ron Smeets. Volgens hem zijn daar nog eens duizenden arbeidsplaatsen mee gemoeid.

Daf, Volvo en Mitsubishi

Nedcar is een onafhankelijke autoproducent die in opdracht van derden auto's produceert. De fabriek in Born werd in 1967 geopend toen Daf te weinig capaciteit had in Eindhoven. Later nam Volvo het over en werd ook Mitsubishi aandeelhouder. In 1991 kreeg de fabriek de naam Nedcar. Het voortbestaan van de enige grote autofabriek van Nederland heeft wel vaker aan een zijden draadje gehangen. Zoals toen Mitsubishi geen toekomst meer zag in de productielocatie. In 2012 rolde de laatste Mitsubishi Colt van de band. 

Uiteindelijk nam het Eindhovense familiebedrijf VDL Groep de fabriek over, en werd het contract met BMW gesloten. Na een grondige verbouwing volgde in 2014 de feestelijke heropening door koning Willem-Alexander. In 2016 onthulde premier Mark Rutte de eerste Mini Countryman die in Limburg in elkaar was gezet. Minister Eric Wiebes van economische zaken zegt nu VDL te willen helpen bij de zoektocht naar een nieuwe opdrachtgever. Hij spreekt in een brief aan de Tweede Kamer van een ‘harde klap voor de circa 5000 werknemers van VDL Nedcar in Born’ en van ‘een tegenslag voor de regionale economie in Limburg’.

Ook bij vakbond FNV ligt nu de prioriteit dat Nedcar gaat zoeken naar een nieuwe opdrachtgever. Als dat niet gaat lukken, wil de vakbond dat er een “sociaal en solide vangnet” komt en goede begeleiding van alle medewerkers naar ander werk. 

Lees ook:

VDL Nedcar neemt 1400 uitzendkrachten in dienst

Autofabriek VDL Nedcar groeit zo hard, dat werkachterstanden dreigen. Daarom moet het personeel langere werkdagen maken. En neemt het bedrijf 1400 uitzendkrachten in vaste dienst.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden