Blokker

Blokker droomt van een beursgang met de klant als aandeelhouder

Winkelketen Blokker Beeld Hollandse Hoogte / Harold Versteeg

Blokker wil over drie jaar naar de beurs, met de klant als aandeelhouder. Experts hebben hun twijfels. 

Wie aan de afbrokkelende rand van een diepe kloof staat, kan met een grote sprong misschien net de overzijde bereiken. Maar is dat nog mogelijk voor het noodlijdende Blokker? Eigenaar Michiel Witteveen denkt van wel. Hij ziet zelfs kansen voor Blokker op de beurs, zei hij vrijdag in Het Financieele Dagblad. Als belangrijkste aandeelhouders wil hij geen grote beleggers, maar de klantenkring van Blokker. Via het aloude sparen van zegeltjes wil hij klanten bij een volle spaarkaart aan een heus Blokkeraandeel helpen. Over drie jaar zou de beursgang moeten plaatsvinden.

Een goed plan? Klanten de mogelijkheid geven om te sparen voor een Blokkeraandeel is geen gek idee, zegt merkendeskundige Mary Hoogerbrugge. “Het is een aardig initiatief om weer aansluiting te krijgen met het Nederlandse publiek. Via een spaarsysteem verstevig je de band met de klanten van Blokker.”

Beursanalist Corné van Zeijl van Actiam staat er iets kritischer tegenover. “Het kan ervoor zorgen dat klanten hun pan of gieter eerder bij Blokker kopen, omdat ze immers ook een aandeel hebben. Maar ik vraag me wel af wat je moet met een gratis aandeel, want dat heeft in eerste instantie geen waarde.” 

Van Zeijl vindt het plan om Blokker naar de beurs te brengen gezien de huidige verliezen heel opmerkelijk. “Er zijn genoeg verlieslijdende bedrijven die naar de beurs gaan, maar dan is er wel sprake van een stijgende omzet en het perspectief van nog meer groei. Bij Blokker heb je te maken met een dalende omzet; een perspectief op groei ontbreekt.” Wellicht slaagt Blokker er nog in om de komende drie jaar een draai te maken, maar anders wordt een beursgang erg lastig, zegt Van Zeijl.

Creatieve plannen nodig

Ook bedrijfsstrateeg Ton van Eijk acht het niet waarschijnlijk dat het Blokker lukt om succesvol naar de beurs te gaan. “Daarvoor moeten beleggers echt heel verliefd op je worden. Dan moet het wel goed zitten met de merktrouw. Bij Blokker is die nu abominabel: het imago is veel te stoffig.”

Blokker zou het merk dus nieuw leven moeten inblazen, zegt Van Eijk. “Het merk cosmetisch oppoetsen zoals ze nu hebben gedaan met een iets ander logo is niet genoeg. Je moet nadenken welke doelgroep je wil bereiken en hoe dat zich vertaalt in het assortiment.” Van Eijk denkt dat de kans groter is dat Blokker omvalt, dan dat het bedrijf succesvol naar de beurs gaat. Maar: niets is onmogelijk. “Blokker heeft kansen voor de toekomst, maar alleen met een radicale en fundamentele wijziging van de strategie.”

Volgens Hoogerbrugge heeft Blokker creatieve plannen als deze in ieder geval wel nodig. “Blokker is de aansluiting met Nederland verloren en moet de klant weer terug veroveren.” Maar een beursgang in het vooruitzicht stellen inclusief volksaandelen is niet genoeg. Hoogerbrugge: “Blokker heeft nu geen helder verhaal. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld Dille & Kamille, dat echt een opvatting uitdraagt over hoe je een leuk huishouden runt. En ook bij Hema zit er een duidelijke gedachte aan het assortiment: zij hebben artikelen met een leuk design voor een lage prijs.” En dan is er nog concurrent Action die helemaal aan de onderkant van de markt zit.

Hoogerbrugge: “Blokker heeft zowel hoog kwalitatieve spullen als goedkope restpartijen; hun positie is onduidelijk”.

Lees ook: 

Neergang Blokker is klassiek lot van te laat ontwaakt familiebedrijf

De familie Blokker zet de winkelketen te koop. De neergang van de bekende retailer was al eerder in gang gezet door de opkomst van online verkoopkanalen en concurrent Action.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden