Journalistiek

Blendle wist die millennials toch niet genoeg te bieden

Blendle bleef steken op 50.000 betalende abonnees, te weinig om winst te maken. Beeld ANP

Blendle gaat over in Franse handen. Het bedrijf dat krantenartikelen digitaal doorverkocht, trok te weinig klanten.

Een digitale krantenkiosk werd het wel genoemd, en bedenker en oprichter Alexander Klöpping dacht er zelfs de journalistiek mee te ‘redden’. Maar het liep anders. Blendle slaagde er nooit in het vereiste aantal lezers te trekken om te renderen. En nu verkoopt Klöpping zijn bedrijf aan het Franse Cafeyn.

Blendle begon in 2014. Het bedrijf bood lezers digitaal losse artikelen aan uit verschillende kranten en tijdschriften, tegen betaling van een klein bedrag per artikel. Het leek een gat in de markt, want dagbladen zelf hadden digitaal nog niet veel te bieden en hun oplage in papier daalde gestaag. Intussen konden lezers op sites als Nu.nl terecht voor gratis nieuws.

Hoe verdien je geld met kwaliteitsjournalistiek? Klöpping dacht dat te weten. Maar zijn aanpak met de losse verkoop van artikelen werkte niet, en daarom stapte Blendle over op abonnementen. Lezers kregen een op hun voorkeuren afgestemde keus aan artikelen. Dat leverde uiteindelijk 50.000 betalende abonnees op, niet genoeg om winst te maken. Het laatst bekende cijfer gaat over 2018: 3,2 miljoen euro verlies.

‘Merken’ in de journalistiek

“Blendle was technologisch vernieuwend, dat riepen ze zelf tenminste toen ze begonnen”, zegt Irene Costera Meijer, die zich als hoogleraar aan de Vrije Universiteit bezighoudt met nieuwe nieuwsconsumenten en kwaliteitsjournalistiek in digitale tijden. “Maar het heeft zich te weinig afgevraagd of hun aanbod aansloot bij de vraag van hun doelgroep, de millennials. Kennelijk zaten te weinig mensen te wachten op zoiets als Blendle.”

Een grote groep lezers weet traditiegetrouw de weg naar de bekende journalistieke ‘merken’ wel te vinden, vervolgt Costera Meijer. “Mensen die gericht bijvoorbeeld Trouw lezen. Die worden nu goed bediend, en anders dan in de begintijd van Blendle ook digitaal. Maar de doelgroep van Blendle kent merken helemaal niet, die denkt niet: even De Volkskrant lezen. Die leest topic-gestuurd, op zoek naar bepaalde inhoud, of even-een-update-gestuurd, via nieuwsapps. Die groep die op zoek is naar inhoud waarvoor Wikipedia te weinig actualiteit biedt, heeft Blendle niet genoeg weten te bereiken of vast te houden.”

Bij de overname voegt Cafeyn de catalogus van Blendle toe aan die van hemzelf, met 2500 titels, ook internationaal. Zo krijgen klanten toegang tot bijvoorbeeld het Engelse dagblad The Guardian of de Franse sportkrant l’Equipe. Klöpping treedt terug als CEO van Blendle.

Dat kon weleens een verstandige zet zijn, zegt Costera Meijer. “Er is een groeiende behoefte onder consumenten van serieuze journalistiek om zich breder te oriënteren, ook via buitenlandse kranten. Dat is een kleine groep, ja. Maar wel een groep met geld.”

Lees ook:

Lokale media kunnen jongeren niet boeien, nieuws volgens ze via Instagram of Snapchat

Jongeren en ouderen komen op heel verschillende manieren aan hun nieuws. Ouderen maken nog altijd vooral gebruik van traditionele media en merken, en jongeren lezen vooral nieuws online en via sociale media.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden