Het grote publiek wist niet eens dat warenhuis V&D een doorstart maakte met een webshop. Die onbekendheid dreigt het roemruchte merk nu op te breken.
De naam Vroom & Dreesmann roept nog altijd warme gevoelens op bij een hele generatie Nederlanders. De grote filialen van de warenhuisketen − gesneuveld in 2015 − waren ijkpunten in ieder winkelcentrum.
Bij veel minder mensen is bekend dat het merk V&D tot op de dag van vandaag nog bestaat. Want online maakte het drie jaar later een doorstart. Dat verscholen bestaan lijkt het webwarenhuis nu op te breken. VD.nl verkeert in financiële nood, ontdekte winkelmagazine Retailtrends.
De eigenaren kunnen hun leveranciers niet langer betalen en proberen nu met hen tot een akkoord te komen, zo blijkt uit een mail waarover Retailtrends beschikt. Daarin spreekt algemeen directeur Alexander van Slooten van ‘een serieuze vertraging in de betalingen aan onze leveranciers’. De webwinkel kampt met tegenvallende verkopen. Ook de overstap naar een ander softwareplatform kostte meer tijd en geld dan gepland.
Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing aan Nyenrode Business Universiteit, staat niet te kijken van de financiële problemen bij V&D. “Ze hinken op twee gedachten. Enerzijds richten zij zich op de oude klanten van het warenhuis, aan de andere kant moeten zij opboksen tegen de gevestigde online reuzen als Bol.com, Coolblue, Wehkamp en Amazon. Dat is heel moeilijk.”
V&D paste vorige week het assortiment al aan
Het webwarenhuis liep vorige week al min of meer op de huidige situatie vooruit door aan te kondigen dat er flink in het assortiment wordt gesnoeid. Zo schrapt het bedrijf artikelen als elektronica, parfum, horloges en speelgoed om zich te kunnen concentreren op mode, schoenen, sportartikelen en woninginrichting.
Daarnaast gaat de webshop vaker uitpakken met de actie V&D Prijzencircus, destijds een begrip in de winkelstraat. Een outlet moet V&D niet worden, verklaart het bedrijf, maar de focus gaat wel op ‘meer waar voor je geld’.
Koelemeijer heeft er een hard hoofd in dat die strategie gaat werken. “Het V&D-publiek wordt steeds kleiner en heeft zijn heil inmiddels elders gezocht. Als ze willen concurreren met de grote spelers moeten ze bovendien diepe zakken hebben. Die grote webwinkels adverteren zich suf.”
Amazon en Bol weten ook veel meer over hun klanten, zegt Koelemeijer. “Zij zijn veel verder met dataverzameling.”
V&D heeft overigens formeel geen uitstel van betaling aangevraagd, maar maakt gebruik van een speciale procedure waarbij de bezitters van twee derde van de schuldenlast in moeten stemmen met een alternatief betaalvoorstel van het bedrijf. Hoeveel de schuld bedraagt, wil het webwarenhuis niet zeggen. “Maar de aandeelhouders zijn veruit de grootste schuldeisers”, zegt een woordvoerder tegen Retailtrends.
De toch al kleine jaaromzet liep terug na de pandemie
V&D online is sinds 2018 in de lucht. Coolcat-oprichter Roland Kahn, zijn zakenpartner Jaco Scheffers en de voormalige Hema-directeur Ronald van Zetten verkregen toen de merkrechten. De webwinkel fungeert, net als Bol.com, als platform voor bedrijven waar V&D een overeenkomst mee heeft. Daarnaast verkoopt V&D eigen producten.
In 2021 had VD.nl nog een omzet van 12 miljoen euro. Dat liep volgens het bedrijf vorig jaar terug door de heropening van de winkelstraten na corona. “En 12 miljoen omzet is al niet veel, hè”, zegt Koelemeijer. “Je moet als kleine speler heel erg innovatief zijn of op onderdelen onderscheidend om het te redden.”
Lees ook:
Webwarenhuis V&D wacht een wel heel gewaagd avontuur
Het roemruchte warenhuis Vroom & Dreesmann is terug. Als webwarenhuis. Het hoopt op klandizie van de sentimentele consument
De merknaam is goud waard voor oude familiebedrijven als Dior, Mars of Heineken
Familiebedrijven met een rijke historie doen het beter als ze hun merknaam goed uitventen. Toch liggen tal van gevaren op de loer.