InterviewCEO Huub Vermeulen

Bij Bol.com zijn de kerstdagen allang begonnen: ‘Mensen zijn juist nu op zoek naar iets romantisch’

Huub Vermeulen, algemeen directeur van bol.com.Beeld HH, ANP

Nederlandse consumenten zijn zo op huis aangewezen dat ze zowel hun huis als de kerstboom alvast optuigen. Bol.com vaart er wel bij.

De coronatijd, waarbij thuiszitten toch eerder de norm is dan de stad ingaan, zorgt bij webwarenhuis Bol.com voor een ongekende kerstpiek. Dat vertelde Bol-baas Huub Vermeulen donderdag in een videopersconferentie over de eindejaarstrends bij het bedrijf uit Waalwijk, dat 25 miljoen artikelen aanbiedt samen met 37.000 partnerondernemers.

“Ik merk dat ik me bijna wil verontschuldigen dat het in deze tijd zo goed gaat”, bekent Vermeulen, die benadrukte te hopen dat het virus snel weer verdwijnt: “Ik verkoop liever pepernoten dan mondkapjes”.

Die mondkapjes zijn volgens hem nog ruim voorradig op het retailplatform, de pepernoten zijn bijna niet aan te slepen. De webwinkel verkocht er nu al tien keer meer dan vorig jaar. Dat klanten al vroeg in de feestdagensfeer zitten, blijkt ook uit andere artikelen waar het digitale winkelmandje mee gevuld wordt. Zo heeft Bol.com al zeven keer zoveel pieken en honderdduizend kerstballen voor op en in de kerstboom verkocht. Die bomen vliegen op hun beurt ook de deur uit: waar rond deze tijd van het jaar normaal gesproken honderden kerstbomen het distributiecentrum verlaten, zijn dat er volgens Vermeulen nu al duizenden, voornamelijk kunstbomen. “De kerst start vroeger dan ooit. Dat heeft te maken met romantiek. Mensen zijn juist nu op zoek naar iets romantisch. De feestdagen passen bij dat gevoel.”

Op tijd bestellen: nu belangrijker dan ooit

Naast Sinterklaas- en kerstartikelen en cadeaus, merkt Bol.com dat veel van zijn klanten nog altijd behoefte hebben aan spullen die het huis een beetje opknappen of aankleden. Tuincentra en woonwinkels maken al langer melding van die trend, die dus ook online doorzet. De in het blauw-wit gestoken webwinkel verkocht vier keer zoveel kaarsen als een jaar geleden, vijf keer zoveel wandkleden en aanzienlijk meer terrasverwarmers. Dat laatste kan ook te maken hebben met de beperkingen die de horeca heeft wat betreft het ontvangen van het aantal gasten. Doordat sportscholen met een vergelijkbaar probleem zaten en zitten, bestelden de klanten van Bol.com al duizend bokszakken. In een virusvrij jaar zijn dat er volgens Vermeulen een paar honderd. 

Een uitschieter verwacht het bedrijf rondom Black Friday (volgende week vrijdag), een uit de VS overgewaaid shopfestijn voor koopjesjagers. Op één dag kan het dan voorkomen dat er via Bol.com een miljoen producten het land in gaan. Volgens Vermeulen kunnen zowel de bezorgdiensten als zijn personeel die drukte nog best aan: “Ik wil altijd meer mensen, maar we hebben er op zich genoeg. Wij zijn natuurlijk al jaren groeiend en gewend aan pieken. Met de data die we verzamelen, kunnen we ook vrij goed voorspelen hoe druk het gaat worden. Op die manier proberen we de hele keten aan een touwtje te houden.”

Levertijden zullen soms wel langer worden, zegt Vermeulen. Hij adviseert om op tijd te bestellen. “Dat is dit jaar belangrijker dan ooit.” 2020 is ook het jaar dat retailreus Amazon zich als concurrent van Bol.com in Nederland meldde, een langverwachte ontwikkeling. Wat het effect van Amazon op Bol is, kon Vermeulen niet overzien: “De markt is anders dan andere jaren. Tot nu toe kunnen wij de aanwezigheid van een andere partij nauwelijks zien.”

Lees ook:

Webwinkels noteren hoge pieken en diepe dalen; de ‘coronacurve’

Nederlandse webwinkels noteren forse verkooppieken bij alle spullen die te maken hebben met thuis leven en thuis werken. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden