Bedrijf als familie

Bij Afas is winst fijn, maar inspiratie belangrijker

AZ-aanvaller Myron Boadu tijdens de wedstrijd AZ-Ajax (1-0), december vorig jaar. Afas is onder meer hoofdsponsor van de Alkmaarse eredivisieclub. Beeld ANP

In Leusden wordt gebouwd aan het Afas Experience Center. Het complex staat model voor de filosofie van het softwarebedrijf, dat veel meer wil zijn dan dat.

Het hoofdkantoor staat nu nog aan de Philipsstraat, maar binnenkort verkast softwarebedrijf Afas uit Leusden naar de Inspiratielaan. De nieuwe straatnaam is bedacht door het bedrijf zelf en het nieuwe complex dat daar eind van het jaar wordt opgeleverd, is eveneens typerend voor de filosofie van de onderneming, die dinsdag de jaarcijfers presenteerde. In het futuristische Afas Experience Center komen onder meer een theater, sportfaciliteiten, een restaurant en een opleidingscentrum. De boodschap van het bedrijf: wij zijn meer dan ‘je werk’. Wie hier in dienst treedt, wordt onderdeel van een soort familie.

Dat moet in alles terugkeren, dus ook in de gebouwen, vindt Arnold Mars, financieel topman van Afas. “Ik denk dat veel bedrijven de fout maken door de waarde van een bedrijfsfilosofie te onderschatten. Terwijl inspireren zo ontzettend belangrijk is. Wij willen ruimte geven voor een persoonlijke relatie.” Dat geldt wat hem betreft voor zowel het personeel als de klanten. Zeker bij een product als software, dat niet automatisch sexy en zichtbaar is, moet een bedrijf iets bijzonders uitstralen, iets extra’s bij mensen oproepen. Mars: “Je kunt een timmerman goed gereedschap meegeven, maar zonder inspiratie kan hij nooit iets moois in elkaar zetten”.

Vrije dagen opnemen? Grote kans dat het via Afas gaat

Afas is bij het grote publiek vooral bekend als hoofdsponsor van voetbalclub AZ, het Circustheater in Den Haag en de concertzaal Afas Live in Amsterdam. Maar wie zijn vrije dagen wil opgeven in het systeem van de baas, heeft goede kans dat het om bedrijfssoftware van het familiebedrijf uit Leusden gaat. Salarisadministratie, personeelszaken, belastingaangifte, orderadministratie, intranet en wat al niet. Ook handig voor het bedrijf zelf. “We waren op 3 januari al klaar met onze eigen jaarcijfers en alles wat daarbij hoort”, zegt Marco Pijnappel, manager controller bij Afas.

Die cijfers laten ieder jaar een groei zien. In 2015 was de netto omzet ruim 92 miljoen euro, in 2017 noteerde Afas dik 121 miljoen euro en inmiddels staat de teller op bijna 167 miljoen euro per jaar. Mars verwacht dat de omzet aan het eind van dit jaar op 195 miljoen euro uitkomt. De winst van het bedrijf stijgt met de omzet mee: van 30 miljoen in 2015 naar 62 miljoen in 2019. Aantal medewerkers: 344 in 2015, bijna 500 nu. De financieel directeur is uiteraard blij met het resultaat, maar benadrukt dat er wat hem betreft meer is dan alleen het streven naar winst. “Het zijn mooie cijfers, maar ik moet er niet van huilen. Ik word er niet emotioneel van.”

Een ziekteverzuim van slechts 1,6 procent

Liever vertelt hij over de Afas Foundation, de goede-doelentak van het bedrijf, dat geld stopt in zorg- en onderwijsprojecten wereldwijd. Of hoeveel plezier hij erin heeft om het bedrijf zo efficiënt mogelijk te organiseren. Alles wat hier op het hoofdkantoor geautomatiseerd kán worden, is geautomatiseerd. “Ik kan zo op een scherm zien hoeveel klantcontacten een medewerker heeft gehad.” Dat het ziekteverzuim bij Afas slechts 1,6 procent is, vindt Mars ook niet zo vreemd. “Zodra een medewerker zich ziek meldt, krijgt zijn leidinggevende een berichtje op zijn telefoon om contact met de zieke op te nemen. Hoe gaat het met je, wanneer denk je weer te beginnen? Wij houden dat goed in de peiling.”

Wie meerdere keren niet op een personeelsfeestje verschijnt, moet wel een verdraaid goede reden hebben. Benauwend? Ach, die vraag krijgt Mars vaker. “Mensen die buiten de kring staan, daar vinden wij wat van, ja. Maar in 2019 hebben wij 1300 sollicitaties binnengekregen voor 70 banen.”

Je personeel behandelen als je eigen familie past heel erg bij deze tijd, weet organisatiepsycholoog Aukje Nauta. “De hele mens toelaten op de werkvloer hoort heel erg bij deze eeuw. Het goede gesprek, ervaringen met elkaar delen, wordt als belangrijk gezien. Openheid, elkaar beter kennen, het stimuleert ook creativiteit.” Een al te familiaire werkvloer heeft volgens Nauta een keerzijde: “Het kan ook tot verstikking leiden. Als je er niet aan meedoet lig je er soms keihard uit.” Het beste is volgens haar dan ook als bedrijven en medewerkers hierin een middenweg vinden: “Eenheid in verscheidenheid. Want de een floreert bij een zekere anonimiteit, de ander voelt zich goed als hij alles eruit gooit. Hoe dan ook: Je bindt mensen in deze krappe arbeidsmarkt niet meer met een lease-auto, maar met betekenis.”

Lees ook:

‘Joh, hoe gaat-ie? Even een koffietje doen?’ Een praatje met een collega is belangrijker dan je zou denken

Vraag eens wat vaker aan een collega hoe het met hem of haar gaat, want van gebrek aan aandacht kunnen werknemers letterlijk ziek worden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden