Rechtszaak

Bericht niet gelezen op MijnOverheid? Sociale Verzekeringsbank moet bezwaar alsnog behandelen

De website van DigiD. Om een account op MijnOverheid te activeren, moet je inloggen met een persoonlijke DigiD.  Beeld ANP XTRA, Remko de Waal
De website van DigiD. Om een account op MijnOverheid te activeren, moet je inloggen met een persoonlijke DigiD.Beeld ANP XTRA, Remko de Waal

De rechter begrijpt het als burgers een bericht in hun persoonlijke digitale brievenbus voor post van de overheid niet hebben gezien, bleek donderdag in een zaak over een bijstandsuitkering.

De Sociale Verzekeringsbank (SVB) moet alsnog een te laat ingediend bezwaar behandelen, heeft de Centrale Raad van Beroep (CRvB) donderdag geoordeeld. De SVB communiceerde met een burger via de digitale box van MijnOverheid, maar de betreffende persoon had dat niet op tijd gelezen. Dat kan gebeuren, zegt de CRvB, de hoogste beroepsrechter in kwesties over sociale verzekeringen en ambtenarenzaken. Dat kan je mensen eigenlijk niet kwalijk nemen.

De kwestie betrof een man die in november 2017 een aanvraag indiende voor aanvullende bijstand bij zijn ouderdomsuitkering AOW. De SVB vroeg meer informatie, maar kreeg die niet. Daarop besloot de SVB het verzoek niet in te willigen. Het besluit daarover werd alleen naar de Berichtenbox van de man gestuurd. De bezwaartermijn liep tot en met 1 februari 2018, maar de man diende pas op 21 maart van dat jaar een bezwaarschrift in. Te laat, vond de SVB, en nam het bezwaar niet in behandeling.

De man ging tegen het besluit in beroep, omdat hij vond dat hij benadeeld was door de manier waarop het besluit destijds was verstuurd. Volgens de Algemene wet bestuursrecht mag een besluit niet in werking treden voordat het kenbaar is gemaakt. Een bericht mag wel elektronisch gestuurd worden, maar dan moet de geadresseerde hebben laten weten dat hij deze berichten ook ontvangt. De man had wel aangegeven berichten te willen ontvangen, maar niet dat hij dan ook een e-mailmelding wilde krijgen.

Het betekent niet dat elke burger die de berichten niet leest, te laat bezwaar mag maken

Burgers kunnen aangeven of ze berichten van instanties willen ontvangen in de Berichtenbox van MijnOverheid, maar niet iedereen krijgt een melding als een bericht wordt toegezonden. Daarvoor moeten burgers apart toestemming geven. Dat kan ertoe leiden dat mensen berichten niet zien en te laat bezwaar maken. Dit was hier dus het geval. De SVB had volgens de rechter moeten controleren of de burger wel berichten wil ontvangen zonder dat er een e-mailmelding is ingesteld. Dat had de instantie niet gedaan.

De uitspraak betekent volgens het CRvB niet dat nu elke burger die een bericht te laat leest in de Berichtenbox erop kan rekenen dat bezwaren te laat ingediend kunnen worden. De uitspraak geldt alleen voor deze zaak. Er zijn nog altijd uitzonderingen, zoals mensen die wel altijd de Berichtenbox lezen of weten dat een bepaald besluit eraan zit te komen.

De SVB zegt in een reactie dat de uitspraak ‘heel interessant’ is, en neemt contact op met het ministerie van binnenlandse zaken, die officieel gaat over de Berichtenbox. Eerder adviseerde de Nationale Ombudsman het ministerie al om in de gaten te houden of mensen de site nog wel bezoeken nadat ze hem hebben geactiveerd.

Lees ook:

Geef burger recht op ‘zinvol contact’ met digitale overheid

De burger mag niet in de knel komen nu de overheid steeds verder digitaliseert. De Raad van State komt daarom met iets nieuws: geef burgers een recht op zinvol contact met de overheid.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden