Onderzoek

Bedrijven doen weinig voor biodiversiteit, maar het wordt beter

De groenteafdeling van Albert Heijn, onderdeel van Ahold.  Beeld ANP
De groenteafdeling van Albert Heijn, onderdeel van Ahold.Beeld ANP

Een kwart van de bedrijven heeft een plan om biodiversiteit te stimuleren, maar ze hebben volgens onderzoek wel steeds vaker aandacht voor het onderwerp.

Jelle Brandsma

Maatregelen om de biodiversiteit te bevorderen zijn essentieel voor het voortbestaan van bedrijven, zegt Hester Holtland van de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO). “Toch nemen bedrijven nog maar weinig maatregelen om over schoon water te beschikken, duurzame landbouw te stimuleren of ontbossing tegen te gaan. Ik verwacht dat dat snel gaat veranderen.”

Uit onderzoek van de vereniging onder 38 beursgenoteerde ondernemingen blijkt dat 85 procent van de bedrijven biodiversiteit een belangrijk thema vindt. Maar slechts een kwart van de bedrijven heeft daadwerkelijk plannen of neemt maatregelen om biodiversiteit te bevorderen.

‘Het is nu wel anders’

De VBDO deed in 2003 en 2010 ook onderzoek naar biodiversiteit. “Toen stond het onderwerp nog niet duidelijk op de radar”, zegt Holtland. “Dat is nu wel anders.” Wat volgens haar nog ontbreekt is onderzoek naar wat de beste maatregelen zijn voor bedrijven om de biodiversiteit te stimuleren.

Holtland: “Bedrijven hebben minder moeite met het nemen van maatregelen om de uitstoot van kooldioxide terug te dringen. Biodiversiteit is ingewikkelder. Daarvoor moet een bedrijf eerst onderzoeken welke maatregel het meeste effect heeft: watergebruik, meer bos of, bijvoorbeeld, een andere vorm van landbouw. Daarna moet de bedrijfsleiding een keuze maken: wat zijn de risico’s, welke maatregel heeft het grootste effect en hoe meten we dat? Er moeten duidelijke doelstellingen zijn. Het moet concreet worden.”

Zonder schoon water kan Heineken geen bier brouwen

Bedrijven beseffen gelukkig steeds meer dat zij afhankelijk zijn van biodiversiteit, zegt Holtland. Zonder schoon water kan een bedrijf als Heineken geen bier brouwen. Supermarktbedrijf Ahold heeft belang bij een duurzame productie van voedsel. En als belegger verdient ASR op de lange duur het meeste geld bij duurzame bedrijven.

In het rijtje koplopers staan verzekeraar ASR, bouwbedrijf Heijmans en Unilever. Philips, Shell en ABN Amro zijn goed op weg om te verbeteren, constateert VBDO in het onderzoek. Ahold, maaltijdbezorger Just Eat en Heineken blijven achter bij het nemen van maatregelen om biodiversiteit te bevorderen.

VBDO gaat met het rapport onder de arm bij de onderzochte bedrijven op bezoek om te praten over verbetering. “Ook op aandeelhoudersvergaderingen stellen wij het stimuleren van maatregelen rond biodiversiteit aan de orde. Soms zien ze nog niet direct een link met hun winst, maar die is er natuurlijk wel”, zegt Holtland.

Lees ook:

Banken kunnen nu zelf het effect van hun investeringen op de natuur meten

Een lening of investering mag de biodiversiteit niet meer schaden. Daartoe presenteert een internationale groep banken dinsdag een standaard.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden