Uitspraak

Banken mogen klanten die in buitenland wonen extra kosten rekenen

Nederlandse banken mogen extra kosten vragen aan cliënten die op Bonaire wonen. Beeld Rob Buiter
Nederlandse banken mogen extra kosten vragen aan cliënten die op Bonaire wonen.Beeld Rob Buiter

Banken mogen klanten die in het buitenland wonen extra kosten in rekening brengen voor een betaalrekening. Dat heeft de Geschillencommissie van financieel klachteninstituut Kifid bepaald.

Redactie Trouw

Banken moeten voor buitenlandse klanten zelf ook namelijk extra kosten maken om te voldoen aan internationale wet- en regelgeving. Dan is het niet zo gek dat zij dat doorberekenen aan de cliënt.

Twee klanten hadden een klacht ingediend bij Kifid omdat ABN Amro per 1 juli 2021 een buitenlandopslag had ingevoerd. Een consument die in Zwitserland woont kreeg vorig jaar april van de bank te horen dat hij 8 euro per maand meer moet betalen voor zijn betaalrekening. Voor een klant op Bonaire rekent ABN Amro een verhoging van 15 euro per maand. Zij betwistten dat de bank de opslag eenzijdig mag invoeren en daarnaast vinden ze de verhoging onredelijk hoog.

Overstappen naar een andere bank

Kifid concludeert dat ABN Amro volgens de voorwaarden van de betaalrekeningen eenzijdig die voorwaarden mag wijzigen, wanneer die ten minste twee maanden van tevoren worden aangekondigd. Dat is in dit geval gebeurd. Volgens het klachteninstituut hadden de klanten in die tijd kunnen overstappen naar een andere bank.

De klagers hebben ook niet aannemelijk kunnen maken dat de verhoging onredelijk is. ABN Amro heeft gezegd de gemiddeld hogere kosten die het moet maken voor deze categorie klanten deels door te berekenen.

De consument op Bonaire beargumenteerde daarnaast dat de bank haar niet anders mag behandelen dan andere Nederlanders omdat zij op Bonaire woont, dat een bijzondere gemeente is van Nederland. Het eiland heeft in de Europese Unie een status van ‘landen en gebieden overzee’. Dat heeft tot gevolg dat Europese wetgeving over de relatie tussen consument en bank daar niet geldt en daarom oordeelde Kifid dat ABN Amro klanten op Bonaire wel degelijk anders mag behandelen.

Kifid heeft nog een aantal soortgelijke klachten in behandeling.

Lees ook:

Meer mensen waren boos op hun bank of verzekeraar

Klachteninstituut Kifid zag het aantal financiële klachten vorig jaar weer stijgen. Het wil meer inzetten op bemiddeling om het behandeltraject zo te verkorten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden