Scheepsbouwer IHC

Baggersector vormt één blok tegen China

De sleephopperzuiger Willem van Oranje gebouwd voor baggeraar Boskalis. Het heeft een lengte van 137 meter en een laadruim van 12.000 m2. Beeld ANP

Een Chinees bedrijf zou de Nederlandse scheepsbouwer IHC willen kopen. Twee baggeraars en een groot Nederlands investeringsfonds willen dat verhinderen.

Er lijkt een opvallend samenwerkingsverband in de maak dat wil voorkomen dat de Nederlandse scheepsbouwer IHC, gespecialiseerd in baggervaartuigen, in Chinese handen komt. Volgens Het Financieele Dagblad en het Belgische dagblad De Tijd voeren de Nederlandse baggeraar Van Oord, zijn Belgische branchegenoot Deme en het grote investeringsfonds Hal gesprekken over een redding van IHC. Dat verkeert in zwaar weer en zit dringend om geld verlegen. De drie partijen willen de scheepsbouwer overnemen of van de nodige financiële steun voorzien.

IHC, dat ruim 3000 werknemers telt en zijn hoofdkantoor in Kinderdijk heeft, is in de problemen gekomen doordat het in de crisistijd opdrachten voor een te lage prijs heeft aangenomen. Het bedrijf lijdt al 3,5 jaar verlies – in 2018 bedroeg dat zelfs 80 miljoen euro – en de bodem van de kas raakt in zicht.

Anonieme bronnen brachten het naar buiten 

Volgens de twee kranten heeft een van ’s werelds grootste baggeraars, het Chinese overheidsbedrijf Chec, belangstelling voor IHC, dat vooral gekend is om zijn innovatieve baggerschepen. Om te verhinderen dat het Chinese bedrijf de Nederlandse koninklijke scheepswerf in handen krijgt en kan beschikken over IHC’s nieuwste snufjes en vondsten, willen Van Oord, Deme en Hal de scheepsbouwer samen te hulp schieten. De twee kranten die dit gisterochtend meldden, baseren zich op anonieme bronnen. 

Volgens die bronnen behoort zowel een koop als financiële steun aan IHC tot de mogelijkheden. Van de betrokken partijen wilde alleen IHC tegen het FD bevestigen dat er ‘met een consortium van bedrijven wordt gesproken’ over versterking van zijn kapitaalpositie. Gisteren wilden Van Oord, Hal en Deme niet ingaan op vragen van Trouw. IHC belde niet terug na een verzoek daartoe.

Naast Chec zijn er vier grote partijen in de mondiale baggerwereld: twee Nederlandse, Boskalis en Van Oord, en twee Belgische, Deme en Jan de Nul. Zowel Boskalis als Van Oord vaart met schepen van IHC en voor Deme bouwt IHC er zelfs vijf. Mede dankzij die schepen kunnen de Nederlandse en Belgische baggeraars concurreren met Chec.

Van de drie partijen is het investeringsfonds Hal het meest kapitaalkrachtig. Hal is voor 40 procent eigenaar van Boskalis, dat dus indirect bij de steunoperatie is betrokken. Hal heeft ook grote belangen in Vopak (opslag van olie en chemicaliën), SBM Offshore (grote schepen voor de productie en opslag van olie) en een hele serie andere bedrijven. 

Hal houdt zijn belangen in bedrijven vaak vele jaren vast

Hal is een investeringsfonds dat werkt op de lange en zeer lange termijn. Het houdt zijn belangen in bedrijven doorgaans vele jaren vast. Hal is nu nog grootaandeelhouder van het grote optiekconcern GrandVision, in Nederland bekend van de winkels van Pearle en Eyewish. Dat belang in GrandVision wordt voor 5,5 miljard euro overgenomen door de Frans-Italiaanse brillengigant EssilorLuxottica. Als die verkoop, zoals verwacht, doorgaat, zwemt Hal in het geld.

Het familiebedrijf Van Oord is vooral actief als baggeraar en doet, in tegenstelling tot concurrent Boskalis, niet aan havensleepdiensten en zware transporten over zee. De aanleg van offshore-windparken is ook een specialiteit. Van Oord kwam begin deze week in opspraak omdat het betrokken is bij een ontwikkelingsproject in Angola en daar samenwerkte met Isabel dos Santos, de van corruptie beschuldigde dochter van de voormalige president van Angola. Om het project mogelijk te maken, werden 3000 mensen in de hoofdstad Luanda met geweld uit hun huizen verdreven.

Het Belgische Deme is ook een grote partij in de baggerwereld. Deme werkt, zegt een woordvoerder, “al jaren samen met IHC en zou graag zien dat IHC zijn kennis dicht bij ons houdt”. Verder wil zij niets kwijt over eventuele steun aan IHC. Omdat IHC in Nederland en Indonesië vijf vaartuigen voor Deme bouwt, heeft het bedrijf er belang bij dat de werf niet omvalt. Deme is voor 60 procent in handen van Ackermans&van Haaren, een Belgisch investeringsfonds dat enigszins vergelijkbaar is met Hal.

Lees ook:

Krijgt Franse onderzeebootbouwer een miljardenorder uit Nederland?

Grote buitenlandse scheepswerven zetten de eindsprint in om een miljardenorder voor de bouw van onderzeeboten voor de marine binnen te halen. Als lokkertje beloven ze dat Nederlandse bedrijven van de deal profiteren.  

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden