Luchtvaart

Azië kan aantrekkelijke partner zijn voor Air France-KLM

Een vliegtuig van Malaysia Airlines op Kuala Lumpur International Airport.Beeld REUTERS

Of het bedrijf nu wel of niet een belang neemt in Malaysia Airlines: Azië biedt kansen voor Air France-KLM.

Wie groei wil, moet in Azië zijn. Dat geldt al helemaal als je een traditionele luchtvaartmaatschappij als Air France-KLM bent, die het niet moet hebben van goedkope tickets, maar vooral van een wereldwijd netwerk met goed op elkaar aansluitende vluchten.

Persbureau Reuters meldde dinsdag dat het Frans-Nederlandse luchtvaartconcern een belang van 49 procent wil kopen in Malaysia Airlines. Ja, dat is die luchtvaartmaatschappij die in 2014 wel heel veel pech had: eerst verdween vlucht MH370 op mysterieuze wijze voor altijd van de radar en daarna werd vlucht MH17 neergeschoten boven Oekraïne.

Air France-KLM ontkende betrokken te zijn bij het verkoopproces, maar stelde wel dat er contact is geweest met de aandeelhouders van Malaysia Airlines. Het luchtvaartconcern kijkt wereldwijd naar mogelijke investeringen, maar deze moeten wel passen in de strategie, zegt Air France-KLM in een verklaring, zo meldde ANP.

Zo’n gek idee is het niet om geld te steken in een Aziatische luchtvaartmaatschappij, zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert. “De grote groeimarkt in de luchtvaart zit in Azië. Steeds meer mensen krijgen daar steeds meer welvaart: dat betekent haast automatisch dat ze meer gaan vliegen. Hoeveel hogesnelheidslijnen China ook aanlegt, dat houd je niet tegen.”

Budgetmaatschappijen

Malaysia Airlines is daarom interessant voor een partij als Air France-KLM, die niet alleen in Europa, maar ook in Azië te maken heeft met concurrentie van budgetmaatschappijen, vertelt Melkert. En niet alleen vanwege de prijs, die gezien het verleden niet al te hoog zal zijn. Melkert: “Met de toestellen, het netwerk en vooral ook de landingsrechten van Malaysia Airlines kan Air France-KLM de eigen positie fors versterken.”

Ook luchtvaarteconoom Jaap de Wit ziet mogelijkheden voor Air France-KLM. “Het helpt natuurlijk als je daar als luchtvaartmaatschappij een flinke vinger in de pap krijgt. Vanuit de hub van het bedrijf in Kuala Lumpur kun je het vliegverkeer verdelen richting Australië en Zuidoost-Azië. Zo kan Air France-KLM het netwerk verder stroomlijnen.”

Dat de Maleisische regering op zoek is naar strategische partners voor Malaysia Airlines heeft ermee te maken dat de maatschappij de twee drama’s uit 2014 nooit te boven is gekomen. “Dat heeft een grote impact op het imago gehad, terecht of niet”, zegt De Wit. “Het beeld is nu eenmaal ontstaan en dat beïnvloedt de keuze van passagiers.”

Kapers op de kust

Volgens Reuters heeft niet alleen Air France-KLM maar ook Japan Airlines interesse. Die luchtvaartmaatschappij zou uit zijn op een belang van 25 procent in het noodlijdende Malaysia Airlines, waarbij Maleisië een functie zou krijgen als regionaal verkeersknooppunt. Air France-KLM zou in zijn bod hebben voorgesteld om in Maleisië een centrum op te zetten voor onderhoud en reparaties aan vliegtuigen.

Er zijn nog andere kapers op de kust. Het eveneens Maleisische AirAsia zou interesse hebben, net als Malindo Air, de Maleisische tak van het Indonesische Lion Air.

De Maleisische regering staat vooral positief tegenover de biedingen van buitenlandse partijen, terwijl het investeringsfonds dat nu eigenaar is van Malaysia Airlines meer ziet in een deal met AirAsia.

Air France-KLM probeert al langer meer voet aan de grond te krijgen in Azië. Zo sloot het luchtvaartbedrijf in 2017 een contract voor verregaande samenwerking met het Indiase Jet Airways. Deze luchtvaartmaatschappij ging in de lente van 2019 echter failliet. Vorige week bleek dat KLM de Nederlandse onderdelen van de failliete boedel overneemt.

Lees ook: 

Krimpen in de luchtvaart is opeens geen taboe meer

Altijd dook er weer ruimte op om Schiphol verder te laten groeien. Nu is dat automatisme doorbroken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden