Reclameruzie

Amsterdamse fietsenmaker heeft Franse advertentiewaakhond achter zich aan

Fietsenmaker VanMoof . Beeld ANP
Fietsenmaker VanMoof .Beeld ANP

Mooi is dat, wil je het klimaatprobleem aanpakken, krijg je het verwijt een ‘klimaat van angst’ te creëren. De Amsterdamse fietsenmaker VanMoof heeft momenteel de advertentiewaakhond in Frankrijk achter zich aan vanwege een tv-spotje dat het bedrijf in dat land wilde uitzenden. Daarin ziet de kijker eerst wat beelden van een industrieterrein met rokende schoorstenen, dan een drukke file in broeierig zomerweer, en vervolgens een auto die langzaam wegsmelt. Tenslotte blijft er in beeld alleen een elektrische fiets over, met de tekst: ‘Time to ride the future’ (tijd om toekomstbestendig te rijden).

Klinkt vrij onschuldig, en in Nederland en Duitsland riep het spotje geen vragen op van reclamecodecommissies. Bij de Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité (ARPP) dus wel. Die vindt dat het de auto-industrie te veel in diskrediet brengt, en mensen angst aanpraat over klimaatverandering. Bovendien hebben rokende schoorstenen niet direct iets met autoverkeer te maken, zei ARPP-baas Stéphane Martin in een reactie op Radio France. “Je moet niet vervallen in het neerhalen van anderen bij het promoten van je eigen product.”

Martin vindt het nogal makkelijk van de fietsenfabrikant om nu te zeggen dat ze monddood wordt gemaakt, om zo extra media-aandacht te krijgen. Toch is dat precies wat er nu gebeurt, met de baas van de reclamewaakhond die zich erover uitspreekt, en VanMoof die stoer in een blogpost zegt niet naar het pijpen van ARPP te zullen dansen. “De status quo bevragen zal altijd confrontaties oproepen, maar dat was vanaf het begin ook ons doel”, schrijft medeoprichter Taco Carlier.

Lees ook:

Wetenschappers trekken aan de bel: ‘Het klimaat duldt geen uitstel meer’

Om de doelen van Parijs te halen moeten de klimaatacties worden opgevoerd. Vergeleken met 2010: vier keer zo veel werk, in kortere tijd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden