Big Tech

Amerikaanse techbedrijven zijn onstuitbaar

Een distributiecentrum van Amazon in Kent, niet ver van Seattle, in de Amerikaanse staat Washington.Beeld REUTERS

Amazon is op weg om Amerika’s grootste bedrijf te worden. Ook andere techreuzen worden groter en groter. 

En de grote Amerikaanse techbedrijven? Die groeien en groeien maar. Ondanks of dankzij de coronacrisis. Amazon, Alphabet, moeder van Google, en Facebook voerden hun omzet in het derde kwartaal flink op. Die andere techreus, Apple, deed dat niet al hadden Apple's aandeelhouders in de (na)zomer weinig reden tot te klagen. Zoals gebruikelijk spoot de winst er uit.

Het spectaculairst waren de resultaten van Amazon. Het internetwarenhuis had het door de coronacrisis drukker dan ooit, omdat consumenten massaal aan het online winkelen sloegen. Amazon voerde zijn toch al kolossale omzet met maar liefst 37 procent op, vergeleken met het derde kwartaal van 2019. De teller stokte eind september op 96,1 miljard dollar. Amazon verwacht het in het vierde kwartaal, met daarin de Kerstdagen, nog drukker te krijgen. De kwartaalomzet zal dan tussen de 112 en 121 miljard dollar liggen. Met dit groeitempo duurt het niet lang voordat Amazon, in omzet, het grootste Amerikaanse bedrijf is. Nu is dat Wal-Mart.

Grote winstmaker is het stallen van data

De enorme hoeveelheid spullen die Amazon via zijn websites verkoopt, stuwden de winst. Jarenlang verdiende Amazon weinig op zijn internetwarenhuis – of leed het verlies – maar die tijden zijn voorbij. Het concern hield aan het derde kwartaal 6,3 miljard over, drie keer zo veel als een jaar geleden. En dat terwijl het bedrijf naar eigen zeggen vier miljard uitgaf voor maatregelen om de verspreiding van het coronavirus onder het personeel tegen te gaan.

Amazons grote winstmaker is niet de webverkoop van spullen, maar het stallen van data. Die tak, goed voor bijna een negende van de omzet, leverde het leeuwendeel van de nettowinst. Ook die tak groeide snel. Dat gold ook voor het personeelsbestand. Eind september telde Amazon wereldwijd 1,12 miljoen vol- en deeltijdwerkers. Inhuurkrachten zitten daar niet bij. Een jaar eerder had het nog 750.000 werknemers. Amazon, geregeld bekritiseerd vanwege de werkomstandigheden in zijn distributiecentra, stelt dat het al zijn medewerkers minimaal 15 dollar per uur betaald. Dat is meer dan het wettelijke minimumloon in veel Amerikaanse staten.

Oordopjes vonden in coronatijd gretig aftrek

Hoe hoog Amazons winst ook was, bij Apple was die veel hoger. Dat hield 12,6 miljard dollar over aan het derde kwartaal van 2020 en 57,4 miljard aan het eind september afgesloten boekjaar. In dat derde kwartaal lagen de verkopen van mobiele telefoons lager dan vorig jaar, volgens Apple doordat de nieuwe iPhone12 wat later in de winkels lag dan eerder verwacht. Dat drukte de verkopen. Andere producten, zoals de Mac, de iPad en accessoires zoals oordopjes, vonden in coronatijd gretig aftrek. 

Vorig jaar waren de iPhones nog goed voor 52 procent van Apple’s omzet in het derde kwartaal. Dit jaar was dat 41 procent. Apple keerde in het afgelopen boekjaar 14 miljard dollar uit aan dividend en kocht voor 72 miljard dollar eigen aandelen in. Toch heeft het nog 192 miljard in kas – in geld en in makkelijk te verhandelen waardepapieren.

De zelfrijdende auto zorgt alleen maar voor verliezen

Een winstmachine is Alphabet ook. In het tweede kwartaal kampte het concern met een lichte omzetdaling – een unicum in de geschiedenis van het bedrijf. Maar in het derde kwartaal was er weer groei en werd er meer dan ooit bij Google geadverteerd. Op een omzet van 46 miljard werd netto 11,2 miljard verdiend. Dat bedrag was nog hoger geweest als Google zich niet zou bezighouden met avonturen zoals de zelfrijdende auto. Die avonturen zorgden voor een verlies van bijna een miljard.

Facebook tenslotte zag het gebruik van zijn websites in september, als gevolg van de minder strenge coronamaatregelen, iets afnemen. Maar het aantal mensen dat dagelijks of maandelijks op Facebook te vinden is, lag 12 procent hoger dan een jaar geleden. De nettowinst (7,8 miljard) over het derde kwartaal viel ook flink hoger uit en dat terwijl bedrijven als Unilever, Coca-Cola en Pepsico niet meer op Facebook adverteren omdat het bedrijf in hun ogen te weinig doet om racisme tegen te gaan op zijn platforms.

Lees ook:

Bij Tesla, Amazon en Apple is het feest

Net als in Nederland presenteren grote Amerikaanse concerns deze weken hun jaarresultaten. Bedrijven waarover recent nog twijfels waren, laten spectaculaire resultaten zien.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden