Webwarenhuis

Amazon.nl komt en dat is slecht nieuws voor de roerige Nederlandse retail

De lobby van het Amazon-kantoor in New York. Beeld AP

Het Amerikaanse webwarenhuis Amazon richt zijn pijlen dan eindelijk vol op Nederland. Dat gaat de winkelcentra verder opbreken.

De getergde winkelstraat heeft er weer een plaaggeest bij: Amazon stort zich vol op Nederland. Het Amerikaanse webwarenhuis tuigt een volwaardige Nederlandse webshop op en voegt miljoenen artikelen toe op Amazon.nl, meldt het bedrijf woensdag.

“Wij zijn zeer enthousiast om de volgende stap te zetten in Nederland en onze klanten nog beter te kunnen bedienen", aldus Roeland Donker, Country Manager Benelux voor Amazon. Het Nederlandse domein bestaat al sinds 2014, maar gaat tot nu toe tamelijk anoniem door het leven als een Nederlandse vertaling van de Duitse versie. Er werden uitsluitend e-books aangeboden.

Nu het een compleet op Nederland gericht webwarenhuis wordt, dat zo ongeveer alles verkoopt, van meubels tot witgoed en kleding, zet Amazon de langverwachte aanval in op concurrenten als Bol.com en Wehkamp. Zeker omdat de opzet overeenkomt: ook Amazon verkoopt straks zowel eigen producten als artikelen van externe ondernemers en partners. Volgens het bedrijf van oprichter Jeff Bezos ( jaaromzet over 2018 bijna 233 miljard dollar, waarvan 10 miljard dollar winst) verloopt al meer dan de helft van de wereldwijde verkopen via ondernemers die als partner een deal hebben met de webreus.

“Maar vergis je niet”, zegt retailspecialist Olaf Zwijnenburg van Rabobank. “De komst van Amazon is niet alleen een bedreiging voor de Bol.coms en Coolblue’s van deze wereld, dit heeft ook grote impact op het fysieke winkellandschap. En die winkels hebben het al zo zwaar.”

Al in dit prille jaar kwamen de stenen kledingformules van Steps, Promiss en Didi in grote financiële problemen, waardoor er in totaal vele tientallen lege winkelpanden in de Nederlandse winkelcentra bij komen. De Rabobank verwacht dat Amazon binnen een periode van 10 jaar een omzet van circa 10 miljard euro kan halen in Nederland. Zwijnenburg: “Het aandeel online omzet zal verder toenemen en daarvoor betaalt de ondernemer in de winkelstraat de rekening.”

Helemaal hopeloos is de toekomst van de stenen winkel overigens nog niet. In een Europees onderzoek deze week van winkelvastgoed-consortium Unibail-Rodamco-Westfield geven consumenten massaal aan wel degelijk dol te zijn op stenen winkels. Zolang die maar ‘een afspiegeling zijn van de lokale omgeving en gemeenschap, met meer ruimte voor lokale merken’, zeggen specifiek de Nederlandse shoppers. Ook frustreert het Nederlanders, zo meldt het onderzoek, dat er op basis van algoritmen uitsluitend een keuze uit voorselecties wordt geboden, waardoor onnauwkeurige online aanbevelingen ontstaan. Fysieke winkels bezoeken doen de geënquêteerden graag, maar dan moet er wel genoeg ‘te beleven’ zijn. Volgens Bart van Twillert, Country Manager Nederland van Unibail-Rodamco-Westfield, laat het rapport duidelijk zien hoe de Nederlandse retailwereld de komende jaren ingrijpend gaat veranderen: “Tegenwoordig heeft iedereen het over digitalisering en het verdwijnen van fysieke winkels. Maar dit rapport laat zien dat de veranderingen veel verder gaan en dat er nog wel degelijk vertrouwen is in de fysieke winkel. Die winkel moet dan alleen wel ingrijpend veranderen.”

Volgens Van Twillert overleven de winkels van de toekomst alleen als zowel offline als online hun mannetje staan. De komst van Amazon maakt voor de situatie van stenen winkels niet eens zoveel uit, stelt hij:  “Ik denk dat dat proces van meer lege plekken zich ook zonder Amazon zal voltrekken. Hun komst heeft meer effect op de positie van andere online winkels.”

Eerder stond in dit artikel niet de juiste jaaromzet vermeld.

Lees ook:

Aantal stenen winkels in tien jaar tijd met 11 procent afgenomen

Nederland telt vooral minder fysieke winkels op het gebied van cd’s, fotocamera’s en baby- en kinderkleding dan in 2010.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden