Webwinkels

Amazon en Zalando draaien ongekend goede omzet dankzij coronacrisis, krijgen ze straks concurrentie?

Beeld REUTERS

Grote online verkoopplatforms varen wel tijdens de crisis. Maar krijgen zij er op termijn niet juist veel concurrentie bij van winkels die er een webshop bij nemen?

Het is een open deur maar daardoor niet minder waar: tijdens deze wereldwijde pandemie speelt de economie zich meer dan ooit op internet af. Consumenten moeten toch íets tijdens die lockdowns en dus verbaast het niet dat online-marktleiders als het Amerikaanse Amazon of de Duitse kledingreus Zalando ongekend goed boeren. Maar diezelfde crisis dwingt veel kleine winkels ook meer met internet te doen, en dat doen ze ook. Krijgen de huidige digitale alleenheersers er door corona zo op termijn niet juist veel concurrentie bij?

Voorlopig merken ze daar in elk geval nog weinig van. Zo meldde Zalando woensdag een omzetstijging in het derde kwartaal van ruim 20 procent, vergeleken met een jaar geleden. Ahold Delhaize, moederbedrijf van Bol.com, presenteerde woensdag een online-verkoopstijging van 62,6 procent (vergeleken met vorig jaar, en gecorrigeerd voor wisselkoersen). Vorige week flikte online-winkel Amazon het de toch al optimistische verwachtingen over de winst en omzet met gemak te overtreffen bij het openbaren van zijn jongste resultaten.

Leuk en aardig, maar ondertussen ziet de winkel op de hoek zich ook genoodzaakt om zijn producten via bestelbusjes aan de man te brengen. Paul te Grotenhuis van branchevereniging INRetail merkt dat dat in “een enorme stroomversnelling is gekomen".

Wat heet, de online verkopen in de detailhandel stegen in het derde kwartaal met bijna 40 procent, zoals blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dat helpt overigens ook verklaren dat de winst van pakkettenvervoerder PostNL explodeerde tussen juli en oktober, zoals dat bedrijf deze week bekendmaakte.

Zichtbaar blijven op sociale media

Te Grotenhuis kan zo een rijtje van kleine ondernemers opnoemen die hij er onlangs over sprak: winkeliers die er tot voor kort weinig mee hadden, maar nu toch een webwinkel starten. Of op zijn minst wat kanalen openen om op sociale media om zichtbaar te blijven. “Het verschilt hoe ver ze daarin gaan. Sommige winkeliers lanceren een webshop die automatisch communiceert met het voorraadsysteem, zodat de klant kan zien of iets nog leverbaar is. Anderen, bijvoorbeeld een specialistische meubelmaker die van elke stoel of tafel maar één uniek exemplaar heeft, kiezen eerder voor een platte site met een bestelknop.”

Die ontwikkeling gaat ten koste van de omzet uit de stenen winkels, zegt Rabobank-econoom Olaf Zwijnenburg. Er ontstaat volgens hem nu een online vliegwiel, dat steeds sneller gaat draaien. “En omdat de totale markt hooguit beperkt groeit, is de groei van online per definitie negatief voor het fysieke winkelen.”

Toch hoeven grote spelers als Amazon en Zalando zich volgens Zwijnenburg geen zorgen te maken om de winkelstraat die, door een virus gedwongen, op online overstapt. Sterker, het zijn juist de kleine ondernemers die nog wel wat meer urgentie mogen voelen, stelt hij. “Die steken er toch nog te weinig tijd, geld en energie in. Terwijl snelle groeiers het bewijs leveren dat juist daar kansen liggen.” 

Ondertussen blijven die grote spelers zich óók gewoon vernieuwen. Zo duikt Zalando sinds kort in de tweedehands-kledingmarkt in Nederland, in navolging van de vele platforms die daarvoor de kop opsteken. 

Er is één ding waarin kleine winkeltjes de volledig digitale platforms nog altijd kunnen aftroeven, zegt zowel Te Grotenhuis als Zwijnenburg: de combinatie van een stenen winkel én een webshop. Al vreest Zwijnenburg dat niet iedereen die kans zal grijpen. 

Lees ook:

De coronacrisis maakt van PostNL een gezonder bedrijf

PostNL is bezig met een heel goed jaar. Medewerkers krijgen een bonus, aandeelhouders krijgen weer dividend.

Detailhandel profiteert van de vlucht naar online, maar pessimisme heerst

En weer waren het de bouwmarkten en andere op ‘thuisblijven’ gerichte winkels die piekten het afgelopen kwartaal. Toch heerst het gevoel van een crisis.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden