Verpakkingen

Als het aan Nestlé ligt, komt kattenvoer straks uit de tap

Nestlé-verpakkingen van gerecycled materiaal. Beeld EPA

Voedingswarengigant Nestlé stort zich op onderzoek naar verpakkingen. Op de duurzaamheid daarvan wordt zij namelijk zelf aangekeken.

Bij een Instituut voor Verpakkingswetenschappen denk je niet meteen aan Nestlé. Toch opende ’s werelds grootste fabrikant van voedingsmiddelen deze week zo’n instituut. Bestuursvoorzitter Mark Schneider was erbij – als een van de lintenknippers – evenals de voorzitter van de raad van commissarissen, Paul Bulcke. Dat betekent dat Nestlé het instituut belangrijk vindt.

Nieuw in de wereld van verpakkingen is Nestlé niet. Een paar verpakkingen maakt het concern zelf. Onderzoek naar verpakkingen deed de Zwitserse multinational ook al, deels in samenwerking met universiteiten, verpakkingsfirma’s en kleine, op vernieuwing gerichte bedrijven. Niet zo vreemd, want er zullen maar weinig bedrijven in de wereld zijn die zo veel producten te verpakken hebben als Nestlé. Het concern maakt onder meer koffie, babyvoeding, ijs, chocola en diervoeding, verkoopt die producten over de hele wereld en behaalde over 2018 een omzet van ruim 83 miljard euro. Dat is ruim anderhalf keer zoveel als de omzet van Unilever vorig jaar.

Al het onderzoek naar verpakkingen wordt nu samengebracht in één researchinstituut nabij Lausanne. Daar werken al mensen die onderzoek doen naar, en het nodige weten van materialen en voedselveiligheid. Nestlé hoopt op kruisbestuiving tussen die deskundigen en trok voor het instituut ook zo’n 25 nieuwe mensen aan.

Bronwater-in-flessen

Waarom gaat een voedingsmiddelengigant onderzoek doen naar verpakkingen? Is het omdat de verpakkingsbranche zelf niet in staat is om de nodige vernieuwing te bewerkstelligen? Omdat de verpakkers vrezen dat ze in hun eigen vlees snijden als ze meer herbruikbare, hervulbare of recyclebare flessen, flacons en dozen moeten gaan maken?

Nestlé-voorman Mark Schneider zei het donderdag zo: “Als het om verpakkingen gaat, of als bedrijven op hun verpakkingen worden aangesproken, gaat het nooit om de fabrikanten van die verpakkingen zelf. Het gaat dan altijd om de makers van de producten die in die verpakkingen zitten. Over Nestlé dus, over Coca Cola, over Pepsico. Wij, de bedrijven die op het etiket van die verpakkingen staan, worden erop aangesproken. Daarom houden we het onderzoek naar verpakkingen graag in eigen hand.”

Ook Nestlé snijdt niet in eigen vlees. Er kan een tijd komen waarin landen met een goede drinkwatervoorziening vragen gaan stellen over het nut en de noodzaak van bronwater-in-flessen. Nestlé is op dat gebied ’s werelds grootste. Er zou discussie kunnen komen over de wenselijkheid van piepkleine verpakkingen, zoals die van Nespresso.

Nespresso-cups

Maar tornen aan de Nespresso-cupjes, zal Nestlé niet. Schneider: “Die cups zijn deels van aluminium. Dat is goed verpakkingsmateriaal. Dankzij het aluminium kan je een Nespresso-cup een jaar bewaren zonder dat de koffie minder gaat smaken. Het alternatief is een kunststofverpakking die uit meerdere laagjes bestaat. Die is lastig te recyclen. Aluminium is heel goed te recyclen.”

Wat onderzoekt Nestlé allemaal? Het doet onderzoek naar de recyclebare PET-fles. Er is al bronwater in zulke flessen verkrijgbaar, in de VS bijvoorbeeld. Nestlé doet onderzoek naar plastic flessen die (groten)deels te recyclen zijn. Het doet onderzoek naar biologisch afbreekbare verpakkingen. Het vraagt zich af of er iets te leren is van de manier waarop de natuur zich verpakt: denk aan de noot of de kokosnoot.

Het zoekt naar alternatieven voor verpakkingen die uit laagjes bestaan van verschillende plastic-soorten. Het studeert op papieren verpakkingen. Papier is makkelijk te recyclen, maar scheurt snel is en is onbruikbaar als het nat wordt. Nesquick-cacao en de fruit- en notenrepen van Yes zijn al verkrijgbaar in een verpakking van ‘versterkt’ papier, dat niet alleen papier bevat, maar toch in de oud-papierbak kan.

Diervoeding van de tap

Verpakking (en dus afval) vermijden, is ook een studie-object. Mogelijk komen er in winkels grote bakken met diervoeding van Purina. De klant kan zelf een pot meenemen en daar de gewenste hoeveelheid Purina in aftappen. Mogelijk komen er ook waterreservoirs met bronwater. De klant kan er meegebrachte flessen mee vullen – en die desgewenst ook van prik en een smaakje voorzien.

Schneider herhaalde bij de opening van het instituut nog eens het doel waar Nestlé sinds vorig jaar naar streeft: vanaf 2025 alleen nog verpakkingen gebruiken die recyclebaar, herbruikbaar en/of hervulbaar zijn. En, zo voegde hij er aan toe: in 2050 moet Nestlé netto geen broeikasgassen meer uitstoten.

Lees ook:

Unilever zet in op gerecyclede verpakkingen: ‘We moeten een markt creëren waar plastic waarde heeft’ 

Een circulaire economie betekent produceren met minder grondstoffen. Maker van consumentenproducten Unilever wil veel meer gerecycled materiaal gaan gebruiken voor de verpakkingen van de shampoo en de soep.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden