737 Max

Als er weer gevlogen gaat worden, mag dat binnenkort ook met de 737 Max van Boeing

Boeing 737 Max-toestellen aan de grond op een vliegveld in Seattle. Sinds maart 2019 mag er niet met dit type gevolgen worden.Beeld REUTERS

Het ongelukstoestel van Boeing, de 737 Max, mag binnenkort weer vliegen. Maar het zal nog een tijd duren voor de vliegtuigfabrikant uit de rode cijfers is.

Het is misschien wel het eerste goede nieuws in de luchtvaart sinds het begin van de coronacrisis, goed nieuws althans voor vliegtuigfabrikant Boeing: de Boeing 737 Max mag waarschijnlijk nog voor het eind van dit jaar weer de lucht in, nu de Europese toezichthouder Easa het toestel veilig heeft verklaard. Easa-directeur Patrick Ky kondigde dat aan in een interview met persbureau Bloomberg.

De 737 Max heeft Boeing diep in de rode cijfers geduwd. Dit type staat na twee ongelukken al ruim anderhalf jaar aan de grond. Door de crashes met 737 Max-toestellen in Indonesië en Ethiopië kwamen 346 mensen om het leven. Na het tweede ongeluk, in maart 2019, werden vluchten met het toestel wereldwijd verboden.

Later bleek dat de crashes werden veroorzaakt door een falend veiligheidssysteem, dat de neus van de vliegtuigen naar beneden drukte. Dat mankement is verholpen met een software-update. Ook de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA zal naar verwachting binnenkort toestemming geven om met het toestel te vliegen.

Hard bezuinigen

Al die tijd heeft Boeing geen enkele 737 Max kunnen verkopen en dat kwam het bedrijf in 2019 op een verlies van 636 miljoen dollar te staan. Al met al leverde de vliegtuigbouwer vorig jaar slechts 380 toestellen af, tegen 806 in 2018. Het Europese Airbus ging Boeing ruim voorbij als grootste vliegtuigfabrikant: dat leverde in 2019 836 toestellen af.

En daar kwam de coronacrisis nog overheen. Veel vliegmaatschappijen stelden de afname van nieuwe toestellen uit of af. In de eerste drie kwartalen van dit jaar kon Boeing slechts 98 toestellen kwijt. Airbus hoopt over het hele jaar uit te komen op zo’n 500 toestellen, maar zit nu nog niet eens op de 350.

Beide vliegtuiggiganten gaan hard bezuinigen. Over het eerste halfjaar leed Airbus 1,9 miljard euro verlies, Boeing kwam voor 3 miljard dollar in het rood. Airbus sprak in juni van 15.000 banen minder, op een totaal van 133.000. Boeing kondigde in de zomer een ontslagronde aan, met als doel het schrappen van een tiende van de 160.000 banen. En het is de vraag of het daarbij blijft.

Nieuwe order

Voor de lange termijn ziet Boeing nog wel perspectief. Tot 2030 zijn minder vliegtuigen nodig dan eerder verwacht, voorspelde de vliegtuigbouwer begin deze maand, maar in 2039 zullen er twee keer zoveel commerciële vliegtuigen rondvliegen als in 2019.

Op de korte termijn kan de veiligverklaring van de 737 Max Boeing helpen. Topman Michael O’Leary van de Ierse prijsvechter Ryanair kondigde dit voorjaar al dat hij met Boeing onderhandelt over een order en onlangs wisten Ierse kranten te melden dat het zou gaan 150 tot 200 nieuwe 737-Max-toestellen.

Lees ook:

Geteisterd Boeing vraagt personeelsleden of ze misschien willen vertrekken

In 2018 brak vliegtuigfabrikant Boeing nog alle productie- en omzetrecords. Nu regent het annuleringen en lopen de verliezen torenhoog op.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden