Nieuw beleid

Aldi wordt een ‘normale’ supermarkt, die verdacht veel lijkt op de oude

Beeld ANP

Revolutie in supermarktland. De Aldi wordt opeens een normale supermarkt. Niet dat het bedrijf opeens afscheid neemt van de stellingen met de kartonnen dozen – het prijsverschil moet immers ergens vandaan komen. Wel omdat het zich nu, zo’n beetje als laatste supermarkt in het land, ook op de tv-reclame stort. 

En, alsof dat nog niet genoeg is, zal de blijde boodschap van de lage prijsjes en de prima kwaliteit ook worden uitgedragen op sociale media. Afgelopen week heeft de discounter dus een account geopend op Instagram (aantal volgers: 4954) en inmiddels is ook de weg naar Facebook gevonden. 

Maar het echte nieuws is natuurlijk dat het concern, dat zo’n vijfhonderd winkels telt in Nederland, woensdag ook een klantenservice én een echte persvoorlichter aankondigde. Dat laatste wijst op een heuse koerswijziging. Aldi staat immers te boek als extreem gesloten. “Daar willen we nu een eind aan maken”, verkondigde directeur Nienke van de Streek in het AD. Zo kwam Aldi, eigendom van een steenrijke Duitse familie, als werkgever in het verleden meermalen in opspraak door beschuldigingen van uitbuiting en intimidatie van personeel. Er kwamen beschuldigingen van vakbonden en tv-programma’s, ook in Nederland, waar het concern geen enkele reactie op gaf. 

Onduidelijk is of deze ‘nieuwe openheid’ en koerswijziging ook iets te maken heeft met de magere resultaten van het bedrijf in Nederland. In 2007 had het nog een marktaandeel van 9,5 procent, nu is dat 5,9 procent. Want helaas, de nieuwe perswoordvoerder van het concern was woensdag onbereikbaar om vragen hierover te beantwoorden.

Lees ook:

In Duitsland kopen klanten wél steeds vaker bio-producten

In tegenstelling tot Nederlanders kopen Duitsers vaker biologische producten. Maar om van de sector echt een succes te maken zal de Duitse politiek zich sterker in moet zetten voor de biologische voedselindustrie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden