Maggi & KitKat

Albert Heijn in de clinch met Nestlé: vragen fabrikanten te hoge prijzen of willen de super voor een dubbeltje op de eerste rang?

Een distributiecentrum van Albert Heijn. De supermarktketen krijgt van Nestlé producten als Nescafé en Kitkat niet meer. De partijen zij het niet eens over de prijzen die Nestlé voor zijn producten vraagt. Beeld Hollandse Hoogte /  ANP
Een distributiecentrum van Albert Heijn. De supermarktketen krijgt van Nestlé producten als Nescafé en Kitkat niet meer. De partijen zij het niet eens over de prijzen die Nestlé voor zijn producten vraagt.Beeld Hollandse Hoogte / ANP

Maggi? Nescafé? Producent Nestlé Nederland levert ze niet aan Albert Heijn. De partijen hebben ruzie over de prijzen.

Koos Schwartz

Albert Heijn en Nestlé hebben een conflict over de prijzen van Nestlé-producten. ’s Lands grootste supermarktketen vindt dat Nestlé te veel vraagt voor zijn artikelen en wil de gevraagde bedragen niet betalen. Nestlé levert merken als KitKat, Maggi, Garden Gourmet (vegavlees) en Nescafé daarom niet aan Albert Heijn. De supermarktketen heeft ook een conflict met Ad van Geloven, het bedrijf achter de Mora-snacks.

Volgens Albert Heijn bedingt Nestlé prijsverhogingen van meer dan 20 procent. Die verhogingen zijn ‘onvoldoende verklaarbaar vanuit kostenstijgingen’, meldt AH. Nestlé stelt in een verklaring dat een prijsverhoging ‘onvermijdelijk’ is vanwege de wereldwijde inflatie. Dat het om verhogingen van meer dan 20 procent zou gaan, is volgens Nestlé Nederland ‘verre van correct’. De onderhandelingen met Ad van Geloven zijn volgens Albert Heijn ‘in een afrondende fase’ beland.

Fabrikanten voelen zich gemangeld door supermarkten

Dat de verhoudingen tussen supermarkten en fabrikanten nogal gespannen zijn is al langer duidelijk. De afgelopen weken meldden Vomar, Jumbo en websupermarkt Picnic de indruk te hebben dat sommige fabrikanten wel erg hoog in de boom zaten. Dat zij niet alleen hogere kosten voor grondstoffen, transport en personeel wilden doorberekenen in hun prijzen, maar daarbovenop nog iets extra’s vroegen.

Retaildeskundige Erik Hemmes heeft ook de indruk de onderhandelingen tussen supers en producenten dit jaar fel zijn. “Dat komt doordat de kostenstijgingen nog nooit zo fors zijn geweest als nu.” Daarbij hebben fabrikanten naar zijn mening het gevoel dat ze de laatste jaren gemangeld worden door de supermarkten. “Fabrikanten moeten ook op hun eigen winstgevendheid letten.”

Ten slotte speelt volgens Hemmes mee dat fabrikanten maar één, of soms twee keer per jaar hun prijzen kunnen bepalen. “De onderhandelingen beginnen in augustus of september en de uitkomst geldt meestal voor een jaar. Supermarkten daarentegen kunnen hun prijzen van dag tot dag veranderen.” Volgens Hemmes is het al een paar jaar zo dat er stevig wordt onderhandeld tussen producenten en supermarkten. Dat die laatsten fel met elkaar concurreren, speelt daarbij een rol.

Superunie boycotte Van Gilse-producten

Conflicten tussen supers en fabrikanten komen vaker voor, al halen ze lang niet altijd de publiciteit. In 2020 boycotte Superunie, de organisatie die de inkopen doet voor ketens als Plus, Nettorama, Vomar en Spar, tijdelijk de suikerproducten van Van Gilse. In de bij Superunie aangesloten supers hangen, zegt Hemmes, weleens bordjes waarop staat dat bepaalde producten niet worden geleverd, omdat er onmin is met de fabrikant. In 2018 haalde een prijsconflict tussen Albert Heijn en Johma (salades) de media.

Niet in de schappen betekent omzetverlies

Lang duren die ‘oorlogjes’ over de prijzen meestal niet. Voor fabrikanten zijn ze link, omdat ze omzet verliezen als hun spullen niet in bepaalde schappen liggen. Daarbij zijn ze sterk afhankelijk van de supers, zeker van Albert Heijn (marktaandeel 35,9 procent), Superunie (26,4 procent) en Jumbo (21,8 procent). Ook de supers hebben er nadelen van: klanten die morren dat ze hun favoriete artikel niet kunnen krijgen, of klanten die naar de concurrent gaan, omdat dat artikel daar wel in het schap ligt. Een langdurig conflict was er in 2018-2019 in Duitsland toen supermarktketen Kaufland een jaar lang geen Unilever-producten (ver)kocht. In 2018 vocht het Belgische Colruyt een ruzie uit met Mars, Red Bull en Heineken. Colruyt weerde in november kleine potjes Nutella.

De ruzies gaan meestal over prijzen. Soms weigert een super producten te kopen, soms weigert een fabrikant supers te bevoorraden. Als de partijen het eens worden, wordt zelden gemeld wat de uitkomst is. Geen groter geheim dan het prijsgeheim.

Stuntacties van Jumbo vielen verkeerd

Een apart geval speelde in 2016 tussen Jumbo en Heineken. Jumbo liet in grote krantenadvertenties doorschemeren dat Heineken te weinig bier leverde, omdat de brouwer zich niet kon vinden in de langdurige stuntacties van Jumbo (tweede krat halve prijs). Heineken ontkende, en zei dat de door Jumbo gevraagde hoeveelheden bier zo groot waren dat het die niet meteen kon leveren.

Lees ook:

Bedrijven maken handig gebruik van inflatie door prijzen nóg meer te verhogen

Supermarktketens vinden dat A-merken de inflatie aanwenden om te veel te vragen voor hun producten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden